Lutz påhängsmotor med slirande koppling

Fråga: Hej! Har en gammal Lutz påhängsmotor hemma från 1952 som jag försöker få igång. Men mitt problem är att kopplingen slirar så jag får inte upp något moment när jag försöker starta påhängsmopeden. Vad kan det vara för fel? Har haft vanlig motorolja i kopplingen.

Mvh

Axel Jemsson

 

Svar: Lutz påhängsmotor har en lite lustig konstruktion där vevaxeln ligger i mopedens färdriktning (som på en BMW boxer) och där man då har en vinkelväxel för att få den utgående axeln att ligga parallellt med hjulaxeln så att en kedja kan föra över kraften till bakhjulet.

Jag har tyvärr ingen sprängskiss över Lutzmotorn och har inte heller skruvat med den, men om det är en vinkelväxel, eller kanske till och med en snäckväxel, så brukar särskilt de senare bjuda på extra motstånd om de ska dras ”baklänges” som vid start. Alltså är kraven på hög friktion i kopplingen förmodligen större på en sådan här motor jämfört med andra motorer som har kugg- eller kedjedrift med parallella axlar i transmissionen.

Det kan mycket väl vara så att när motorn väl har startat så räcker friktionen för att överföra kraften från motorn till bakhjulet utan slir. Men det förutsätter ju att man får igång motorn… Jag vet inte vad det ska vara för smörja i kopplingen på denna motor – eller hur mycket. Fel smörja och/eller för mycket smörja kan få den friskaste koppling att börja slira. En del motorer har en dekompressionsventil (”pys”) så att man kan få snurr på motorn vid start.

Men börja med att kika på själva kopplingen. Ibland får man rugga upp ytorna på både korklameller (fiber på nyare motorer) och stållamellerna för att de ska greppa som de är tänkt. En putsning med finkornigt (korn 240 – 600) slippapper kan återställa friktionen. Slitna lameller är också en orsak till slirande koppling – lika så slappa eller för löst spända kopplingsfjädrar.

Någon som vet vad och hur mycket Axel ska smörja kopplingen med? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen