Reportage om Mustangfabriken i Trelleborg

Mustangmoped med Zündappmotor.

Reportage om Mustangfabriken i Trelleborg

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har en fråga om Mustangfabriken i Trelleborg. Undrar om ni har gjort något reportage där någon gång?

Mvh Mats

 

Svar: Tyvärr så tror jag inte att vi har gjort detta. Mustangfabriken köptes upp av danska SCO i slutet av 1980-talet och lades ner 1994. Tråkigt att ännu ett stycke svensk industrihistoria gått i graven. Tyvärr har många av dessa företagshandlingar inte sparats utan, ofta i samband med ägarbyten, slängts i soporna. Jag har varit med om att man kastat alla gamla papper bara månader innan jag kontaktat företaget i fråga.

I och med det så går massor av information i graven; företagskorrespondens, avtal, inköp, prototyper och tillverkningslistor – det senare som skulle kunnat ge oss inom hobbyn information om antal byggda fordon, modellförändringar och liknande.

Jim Lundberg

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07