Byta packboxar i Husqvarna 120 cc utan att dela motorn

Packboxen på transmissionssidan (pilen) går att få ur om man demonterar transmissionen.

Byta packboxar i Husqvarna 120 cc utan att dela motorn

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Husqvarna (blåkvarna) 120 cc som stått stilla i 45 år. Jag ska fixa lameller och hona cylindern och har mycket hjälp av din utmärkta bok Stora Tvåtaktsboken. Men jag vill inte dela motorn i onödan då den fungerade när den ställdes av. Min fråga: I boken finns packboxarnas dimensioner. Men kan jag byta dem utan att klyva motorn? Det sitter HVA original i, med plåthölje. Jag har fått tips om att skruva in två plåtskruvar i packboxen och dra ut den med ett par tänger. Har du något annat tips? Var kan man köpa nya packboxar? Jag kan ju låta de gamla sitta men misstänker att de kan läcka efter så många år.

Thomas Pehrsson

 

Svar: Att dra i ett par plåtskruvar i packboxarna är en metod för att kunna dra ur dem utan att ta isär motorn. Man gör då ett litet hål (mindre än plåtskruvens kärndiameter) med en syl eller en borr och drar ett antal plåtskruvar (minst två) runt packboxen som man kan da i med exempelvis en hovtång.

I bägge fallen får man dock se till att inte skada lagret bakom packboxen med borren eller sylen. Om man borras så bildas det spån och dessa får inte hamna i lagren då dessa kan låsas av minsta partikel mellan kulor och lagerbanor. Därför ska man blåsa med tryckluft inifrån vevhuset när packboxen är demonterad.

Man kan även bända ut packboxen med en liten spårmejsel eller syl, men då måste man vara försiktig så att man inte repar axeln där packboxens tätningsläpp ligger mot. Det finns särskilda verktyg för packboxdemontering som ser ut ungefär som en ishacka, men dessa är avsedda för demontering där axeln är utdragen ur packboxen. Jag är tveksam till att de fungera med axeln kvar i hålet.

Men packboxar kan sitta rejält hårt i sina hål och det händer att man i princip får hacka loss dem bit för bit om man har axeln kvar. Detta kan ta en bra stund och då kan det ibland gå fortare att dela motorn och pressa ut packboxen från insidan vilket är gjort på ett ögonblick.

Jim Lundberg

Den andra packboxen (pilen) kommer man åt bakom tändsystemet.

En metod för att få ur packboxar utan att dela motorn är att skruva i plåtskruvar i packboxen som man sedan drar i med en tång.

Men packboxar kan sitta hårt och då kan skruvarna släppa innan den

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07