Flakmoped med växelproblem

Fråga: Hej Jim. Har en packmoppe med treväxlad Sachsmotor som jag för ca tre år sedan hade isär och helrenoverade. Har gått bra sen dess framtill i sommar. Nu krånglar växellådan ibland såtillvida att när jag skjuter ut den ur garaget baklänges och sen startar den så kan jag inte få i ettans växel. Måste starta på tvåan, men sen om jag stannar så går ettan i igen. Har försökt med justering av lägena med vajern men utan resultat. Har du nåt bra tips utan att dela motorn igen?

Kjell-Åke Eriksson

 

Svar: Om felet uppstår efter att du rullat mopeden baklänges tror jag att felet ligger hos dragstången till växellådans dragkil. Stången är gängad i själva ”kilen” och ska vara nitad i änden från fabrik så att den inte ska gänga upp sig under drift.

Längst ut på stången sitter en mutter med ett spår där en hästskoformad del griper in från växelmekanismen. Både muttern och dragstången drar normalt åt sig själv under drift då bägge är högergängade och drevet roterar åt vänster. Men om någon av dessa har lossnat (troligast muttern) så kan det bli så att de gängas upp när drevet går åt ”fel” håll vilket sker när man rullar mopeden bakåt.

Om stången/mutterns läge ändras relativt kilen så stämmer inte växellägena. När man sedan kör drar delarna åt sig igen och hamnar i rätt läge igen. Lossa kåpan på motorn vänstra sida så kommer du åt muttern. Drar man åt den drar man automatiskt åt stången där den går in i kilen inne i växellådan Tänk bara på att inte dra åt överdrivet hårt. Svaga punkten är den inre gängan på stången som är M5 – alltså klenare än den yttre gängan som är M6. Drar man av stången måste motorn delas.

Jim Lundberg

Flakmoped med växelproblem
Dragstången i en treväxlad sachsmotor med fotväxel. I stort sett identisk med den handväxlade motorn fast med en annan typ av mutter i änden.
Rulla till toppen