Bilbatteri ger 17,5 volt

Bilbatteri ger 17,5 volt

Publicerad

Fråga: Skulle sätta bilbatteriet på laddning då jag inte kört så mycket senaste tiden. Jag blev jättekonfunderad då jag kontrollerade spänningen med multimetern innan jag koppla in laddaren, och den visade 17.5 volt.

Jag trodde att det var fel på mätaren och testade den på två andra bilar. Där visade mätaren 12,8 respektive 13,4 volt. Jag fattar noll.

En okunnig fråga, kan laddningsreläet "hängt" sig? Och kan batteriet ha blivit skadat? Vågar inte koppla in batteriet på laddaren då det kanske skadar några komponenter i den. Batteriet är ett vanligt underhållsfritt bilbatteri 12v 55Ah. Jag hade multimetern inställd på 0-20 volt när jag mätte batterierna. Är jag knäpp eller::)                                                                                         

Vore tacksam för svar.

Peter

Svar: Det här är ett problem som jag aldrig råkat ut för. Om jag förstår dig rätt har du mätt spänningen direkt över polerna.

Montera ett annat batteri i bilen och mät hur mycket den laddar. Strax över 14 volt är okej, men laddar den mer än 14,8-15 volt är laddningsreläet defekt.

Om laddningen är okej ligger troligen felet i själva batteriet.

Jag skulle inte koppla in batteriet som ger 17,5 volt någonstans, varken i bilen eller i laddaren då det finns en risk att den förstör elektroniken.

Kan tyvärr inte svara på om du är knäpp eller inte, det får du ta med din läkare : - )

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07