Byta till blinkerslampor med lägre effekt?

Genom att shunta lampan med ett motstånd kan man få upp strömmen så att blinkersreläet känner av rätt effekt.

Byta till blinkerslampor med lägre effekt?

Publicerad

Fråga: Har en motorcykel med 6 volt och undrar om jag kan ersätta blinkerslampor från original 21 Watt till 15 Watt så jag slipper skaffa andra. Det står i handboken det skall vara 21 Watt.

Brynolf

 

Svar: Att testa med svagare glödlampor brukar inte ställa till med någon skada. Om motorcykeln har ett så kallat varmtrådsrelä så kan det däremot bli så att blinkfrekvensen ändras med annan effekt på lamporna. I värsta fall kan det bli så att lamporna slutar blinka eller blinkar hysteriskt fort.

Godkänd blinkfrekvens på fordon är 90 blinkningar per minut med en tolerans på 30 uppåt och nedåt. Alltså 60 till 120 blink per minut. Man kan öka strömförbrukningen genom att shunta (parallellkoppla) varje lampa med ett motstånd på 5,6 eller 6,8 Ohm (standardvärden) så att reläet får rätt belastning. Motståndet ska tåla minst 5 watt för att inte överhettas. Kolla med Elfa Distrelec.

Man kan även använda ett motstånd till varje par (höger och vänster) lampor och då får man halvera motståndsvärdet (Ohm) och dubbla effekttåligheten (Watt). I så fall kan ansluter man motståndet mellan reläets ena utgång (höger eller vänster blinker) och jord. Två motstånd går åt - ett för vänster sidas blinkers och ett för höger sida.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07