Rätt delar i tändsystemet på Zündappmotor?

Fråga: Hej, jag har en fråga om tändsystemet på en Zundapp 265 eller 266. (Cylindern 266, toppen 265 och på ramen står 265). Mopeden är en Mustang 596 från 1959. Vi får inte brytarna att öppna i tid fast tändplattan är snurrad till maxläge. Vi har testat maxläge åt bägge håll. Den börjar öppna när kolven är i topp. Är problemet orsakat av hopplockade delar? Det sitter Bosch svänghjul men på tändplatta står det ”Made in Sweden”.

Vad tror du, har vi fel tändplatta? Tilläggas kan att vi kan få mopeden att starta och gå någon minut men vid gaspådrag går den ner i varv. Vi har kunnat starta mopeden efter flera försök men då går den en ännu kortare stund. Då är tändstiftet blött. Tack för era tidigare tips!

Håkan Gustafsson

 

Svar: Det låter som att delarna inte riktigt passar ihop. Om det står ”Made in Sweden” på tändplattan är den förmodligen tillverkad av Stefa (Stensholms fabrik). Jag är osäker på att man kan blanda fabrikat och få alla värden att stämma. Det kan även vara brytarna som är defekta eller av fel modell.

Slitsarna i tändplattan medger bara några få graders justering och då brytarnas geometri påverkar förtändningen behövs det inte mycket för att det ska bli så fel att man inte kan få till ”de tre måtten” samtidigt – alltså förtändning, brytaravstånd och abriss.

Mustang 596 ska ha ett tändsystem från tyska Bosch (har tyvärr ingen beteckning) som har följande data:

Abriss:                                9 – 12 mm

Brytaravstånd:                  0,30 – 0,40 mm

Förtändning:                     1,9 – 2,0 mm

Delarna i tändsystemet har följande artikelnummer (Bosch):

Tändspole:                         ELZJ 190/9Z

Brytarkontakter:              115-1Z (fasta delen) 315/2Z (brytararm)

Kondensator:                    ZKO 37 Z 40 Z

Jim Lundberg

Rulla till toppen