Sachsmotorn – en gammal konstruktion?

Fråga: Har läst på ett par ställen, bland annat på internet, där folk säger att Sachs 50 är en gammal konstruktion (läs: redan då den kom/var aktuell). Håller du med om detta påstående eller är du av en annan åsikt? Vore kul att höra vad du tycker.

Andreas

 

Svar: Det är så lätt att uttrycket ”en gammal konstruktion” får en negativ betydelse, men faktum är att den tvåväxlade mopedmotorn från tyska Fichtel & Sachs som kom i mitten av 1950-talet har mycket gemensamt med 98-kubiksmotorn från 1930-talet.

Det behöver givetvis inte vara något negativt utan kan vara ett smart drag. Dels vet man vilka delar/konstruktioner som fungerar, dels behöver man inte utveckla nya delar utan kan ta dessa ”direkt från löpande bandet”, vilket sänker kostnaderna.

Tittar man inuti Sachs 98-kubiksmotor och 50-kubiksmotor (tvåväxlad) så ser man direkt likheterna mellan dessa. Det är till och med så att vissa delar passar rakt av mellan motorerna.

Så Sachs mopedmotor var på sätt och vis en gammal konstruktion när den kom då många delar kommer från förkrigsmotorn på 98 kubik.

Jim Lundberg

Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Ramlager av typen magnetlager. I 98:an heter lagret L17 – samma lager som sitter i Sachs treväxlade mopedmotor med fotväxel (Konan är för att skydda packboxen när vevaxeln ska monteras i vevhuset).
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Samma lager – fast här i den treväxlade mopedmotorn med fotväxel. I den tvåväxlade motorn med handväxel sitter ett likadant lager fast med beteckningen E15 då det är mindre (siffran anger storleken på axelhålet).
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Demontering av kopplingen på Sachs 98.
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Demontering av kopplingen på Sachs 50.
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Montering av medbringaren i växellådan på Sachs 98 kubik.
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Montering av medbringaren i växellådan på Sachs 50 kubik.
Sachsmotorn – en gammal konstruktion?
Kopplingslager till Sachs 50 & 98 kubik. Det delbara laget (högra) satt i 98-kubikaren samt i tidiga 50-kubikare. Det sammansatta lagret (vänster) kom senare i mopedmotorerna, men har samma inbyggnadsmått som det gamla delbara.
Rulla till toppen