Sachsmotorn – en gammal konstruktion?

Sachs tvåväxlade mopedmotor såg dagens ljus i mitten på 1950-talet men har mycket gemensamt med 98-kubiksmotorn från 1930-talet.

Sachsmotorn – en gammal konstruktion?

Publicerad

Fråga: Har läst på ett par ställen, bland annat på internet, där folk säger att Sachs 50 är en gammal konstruktion (läs: redan då den kom/var aktuell). Håller du med om detta påstående eller är du av en annan åsikt? Vore kul att höra vad du tycker.

Andreas

 

Svar: Det är så lätt att uttrycket "en gammal konstruktion" får en negativ betydelse, men faktum är att den tvåväxlade mopedmotorn från tyska Fichtel & Sachs som kom i mitten av 1950-talet har mycket gemensamt med 98-kubiksmotorn från 1930-talet.

Det behöver givetvis inte vara något negativt utan kan vara ett smart drag. Dels vet man vilka delar/konstruktioner som fungerar, dels behöver man inte utveckla nya delar utan kan ta dessa "direkt från löpande bandet", vilket sänker kostnaderna.

Tittar man inuti Sachs 98-kubiksmotor och 50-kubiksmotor (tvåväxlad) så ser man direkt likheterna mellan dessa. Det är till och med så att vissa delar passar rakt av mellan motorerna.

Så Sachs mopedmotor var på sätt och vis en gammal konstruktion när den kom då många delar kommer från förkrigsmotorn på 98 kubik.

Jim Lundberg

Ramlager av typen magnetlager. I 98:an heter lagret L17 - samma lager som sitter i Sachs treväxlade mopedmotor med fotväxel (Konan är för att skydda packboxen när vevaxeln ska monteras i vevhuset).

Samma lager - fast här i den treväxlade mopedmotorn med fotväxel. I den tvåväxlade motorn med handväxel sitter ett likadant lager fast med beteckningen E15 då det är mindre (siffran anger storleken på axelhålet).

Demontering av kopplingen på Sachs 98.

Demontering av kopplingen på Sachs 50.

Montering av medbringaren i växellådan på Sachs 98 kubik.

Montering av medbringaren i växellådan på Sachs 50 kubik.

Kopplingslager till Sachs 50 & 98 kubik. Det delbara laget (högra) satt i 98-kubikaren samt i tidiga 50-kubikare. Det sammansatta lagret (vänster) kom senare i mopedmotorerna, men har samma inbyggnadsmått som det gamla delbara.

On
Off

17 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fylla acetylentub till belysningen på Indian

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Acetylen är lurigt! Självantändningstrycket kan vara så lågt som 2,4 bar om jag minns rätt. AGA-massan i tuben är dränkt i aceton. Acetylengasen löser sig i acetonet tack vare agamassan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842