Fråga: Hej! Jag köpte en H-D DL (750cc) 1929 för några månader sedan. Gamla skattekvitton fanns kvar på cykeln. På skattekvittona finns det gamla regnumret. Motornummer tydligt stämplat på motorn. Bara att skicka in kvitto och tidigare registreringsbevis (beställt från Stadsarkivet Sthlm) till Transportstyrelsen och vänta på godkänd ursprungskontroll.
MEN motornummer på cykeln och motornummer på senaste regbeviset stämmer inte. Regbeviset säger att hojen ska ha en 1 cylindrig 350cc motor. H-D modell B och modell D har identiska ramar så troligtvis har väl den lilla 350’n bytts till en större 750 någon gång i tidernas begynnelse. Vad gör jag nu? Hur ska jag få hojen godkänd för regbesiktning?
Mattias
Svar: Jag har tyvärr inte tekniska uppgifter till dessa modeller. Vad jag vet så hade Harley-Davidson ursprungligen inget ramnummer utan identiteten satt i motornumret. Motornumret fick man i så fall knacka in i ramen för att få ett ramnummer vilket är det som räknas i Sverige.
Om 350- 0ch 750-modellen har identiska hjul, ram, bromsar och liknande borde det rent tekniskt inte vara några problem med en registrering. Mitt tips är att du kontaktar Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, för konsultation.
Jim Lundberg