Stort axialspel i vevaxeln på Monark Monarped

Vevaxel med ramlager (SKF 6202) till ILO Piano.

Stort axialspel i vevaxeln på Monark Monarped

Publicerad

Fråga: Hej! Har just plockat bort en ILO Pianomotor från en 1962? Monark Lyx Monarped. Motorn är ännu inte delad, bara sidokåporna samt cylinder och topp är borttagna. Kolv och cylinder verkar vara i gott skick, inga nämnvärda skråmor där. I vevstakslagret känns inget glapp.

Det jag är litet orolig över är att vevaxeln/svänghjulet/tandremsdrevet rör sig i sidled ungefär 3-4 mm vilket jag med min ringa erfarenhet tycker att är på tok för stort axialspel. Vad säger experten, hur mycket får det vara? Vad bör man göra åt saken?

Tacksam för svar.

Christian

 

Svar: 3 till 4 mm låter väldigt mycket och då bör ena eller bägge vevskivorna ta i väggarna i vevhuset i ytterlägena. Kolla med ett skjutmått (djupstickan). ILO-motorn har nästan inga shims, men här låter det som att det behövs för att styra upp vevaxeln. Lämplig rörelse i axiell led bör ligga på ett par tiondels millimeter. Dessutom måste ju tandrullen ligga så att remmen inte ligger mot eller kliver upp på tandrullens eller kopplingskorgens styrkanter.

Om det behövs shims är det enklast att sätta dessa på vevaxelns tappar mellan lager och vevskiva på respektive sida. Hur tjocka shims och vilken sida som ska mest styrs av att tandrullen ska linjera med korgen. Det får heller inte bli nollspel, alltså att man har så många/tjocka shims att lagren ligger i spänn när motorblocken dragits ihop. Passa på att byta lager och packboxar när motorn ändå är delad. Packboxar är "färskvara" och hårdnar med tiden. Shims, kullager och packboxar finns hos Jacking AB (telefon 0227-133 22).

Jim Lundberg

Genom att mäta djupet från delningsplanet till ramlagret på båda blockhalvorna får man fram hur bred vevaxeln får vara. Detta justeras med shims på vevaxeln och dennas bredd ska vara ett par tiondelar mindre än avståndet mellan ramlagren.

Man kan shimsa till nollspel och låta blockpackningen med sin tjocklek på 0,2 - 0,3 mm t ge rätt spel.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Motornummer Volvo B18 B20

4 kommentarer

Lars: 496835 är en B18A av 67-68 års modell d.v.s. en av de absolut sista 2 årsmodellerna, Förmodligen tillverkad under hösten 1966 då årsmodell 67 började tillverkas. 498030 är en B20A av 1973 års modell...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07