Stort axialspel i vevaxeln på Monark Monarped

Fråga: Hej! Har just plockat bort en ILO Pianomotor från en 1962? Monark Lyx Monarped. Motorn är ännu inte delad, bara sidokåporna samt cylinder och topp är borttagna. Kolv och cylinder verkar vara i gott skick, inga nämnvärda skråmor där. I vevstakslagret känns inget glapp.

Det jag är litet orolig över är att vevaxeln/svänghjulet/tandremsdrevet rör sig i sidled ungefär 3-4 mm vilket jag med min ringa erfarenhet tycker att är på tok för stort axialspel. Vad säger experten, hur mycket får det vara? Vad bör man göra åt saken?

Tacksam för svar.

Christian

 

Svar: 3 till 4 mm låter väldigt mycket och då bör ena eller bägge vevskivorna ta i väggarna i vevhuset i ytterlägena. Kolla med ett skjutmått (djupstickan). ILO-motorn har nästan inga shims, men här låter det som att det behövs för att styra upp vevaxeln. Lämplig rörelse i axiell led bör ligga på ett par tiondels millimeter. Dessutom måste ju tandrullen ligga så att remmen inte ligger mot eller kliver upp på tandrullens eller kopplingskorgens styrkanter.

Om det behövs shims är det enklast att sätta dessa på vevaxelns tappar mellan lager och vevskiva på respektive sida. Hur tjocka shims och vilken sida som ska mest styrs av att tandrullen ska linjera med korgen. Det får heller inte bli nollspel, alltså att man har så många/tjocka shims att lagren ligger i spänn när motorblocken dragits ihop. Passa på att byta lager och packboxar när motorn ändå är delad. Packboxar är ”färskvara” och hårdnar med tiden. Shims, kullager och packboxar finns hos Jacking AB (telefon 0227-133 22).

Jim Lundberg

Stort axialspel i vevaxeln på Monark Monarped
Genom att mäta djupet från delningsplanet till ramlagret på båda blockhalvorna får man fram hur bred vevaxeln får vara. Detta justeras med shims på vevaxeln och dennas bredd ska vara ett par tiondelar mindre än avståndet mellan ramlagren. Man kan shimsa till nollspel och låta blockpackningen med sin tjocklek på 0,2 – 0,3 mm t ge rätt spel.
Rulla till toppen