Återanvända topplockspackning av koppar?

Packningar av homogen koppar går oftast att återanvända, men för att det ska bli tätt måste packningen mjukglödgas innan monteringen så att den formas och fyller ojämnheter i tätningsytrna.

Återanvända topplockspackning av koppar?

Publicerad

Fråga: Vill fråga om en topplockspackning koppartyp går att återanvända. Någon sa man kunde värma densamma.

En fråga till: har en spole till ett tändsystem magnettändning för övrigt bestående av tre spolar. Såvitt jag förstår är en till tändspolen en ljusspole dessa har enkel lindning sedan har jag den tredje med två lindningar verkar vara en matarspole ström. Här har en av kopparlindningarna gått av. En verkar gå från botten en senare pålindad. Frågan kan man linda om dvs. och var får man tråd från. (gammal mc från 1977, encylindrig tvåtakt.)

Hugo

 

Svar: Om det är en homogen kopparpackning som dessutom är fri från skador kan den återanvändas. Många gånger kan den användas flera gånger. Men för att den ska hålla tätt måste packningen mjukglödgas innan montering. Man hänger då upp packningen i en ståltråd och värmer den med en gasolbrännare tills den är rödglödgad. Om man slänger den i en vattenbehållare medan den är glödande slipper man en stor del av det glödskal (oxid) som uppstår när en varm metallyta kommer i kontakt med luftens syre. Koppar går inte att härda på detta vis så den blir inte hårdare av att doppas i vatten.

När det gäller omlindning av spolar är det så att om samtliga lindningar i tändsystemet är lågspänningslindningar går de att linda om utan särskilda maskiner då det för det mesta handlar om några hundratals varv samt relativt grov koppartråd. Viktigt är att man, förutom att räkna hur många varv det var från början, ser till att välja rätt dimension på koppartråden som dessutom måste vara emaljerad eller lackad. Är tråden för tjock så kommer spolen att bli större rent fysiskt och det är ju trångt innanför ett svänghjul.

Det är också väldigt noga med att man lindar snyggt – alltså att man spänner tråden och lägger varven tätt intill varandra. Blir det lite fel i början kommer felet att växa för varje lager man lägger på och även här kan spolen bli för stor. Lämplig koppartråd finns hos ELFA i Solna.

Jim Lundberg

Lågspänningsspolar går att handlinda hemma i garaget då varven är få och tråden relativt tjock. Högspänningsspolar (tändspolar) har uppåt 10 000 varv med en väldigt tunn (ca 0,05 mm) tråd som då är väldigt skör. Dessa spolar kräver en särskild lindningsmaskin för att slipa trådbrott och ojämna trådlager.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Motornummer Volvo B18 B20

4 kommentarer

Lars: 496835 är en B18A av 67-68 års modell d.v.s. en av de absolut sista 2 årsmodellerna, Förmodligen tillverkad under hösten 1966 då årsmodell 67 började tillverkas. 498030 är en B20A av 1973 års modell...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07