Växeln hoppar ur när jag backar

Nivåpluggen (inringad) på Volvo M40-lådan. Mängden olja ska vara 0,75 liter SAE 80 eller SAE 30.

Växeln hoppar ur när jag backar

Publicerad

Fråga: Min Volvo växellåda på min Volvo Duett. Ibland när jag backar så höger växeln så växeln hoppar ur. Är det dåligt med olja? När jag kör är det inget problem vad jag märkt men har bara kört ca 300 meter.

Jocke

 

Svar: Jag förstår inte frågan fullt ut, men först och främst ska man alltid se till att det finns olja i växellådan – oavsett om växlarna hoppar ur eller ej. Det finns en nivåplugg på sidan av lådan och dit upp ska oljenivån nå (se bild). M 40-lådan (fyrväxlad utan överväxel) ska ha 0,75 liter SAE 80 transmissionsolja GL1 – GL 4, eller motorolja SAE 30.

Men orsaken till att växeln hoppar ur tror jag inte ligger hos oljenivån. Det kan vara så att något är slitet i växellådan. Under locket, i framkant, sitter tre fjädrar och kulor vilka har till uppgift att hålla kvar vald växel i sitt läge. Det kan vara något där som är fel. Det kan även vara den skålformade bronsbussningen i locket där växelspakens kula ligger i som är sliten så att växeln inte går i helt. Men kolla först att den stora muttern runt spaken är ordentligt dragen i locket, annars blir spaken sladdrig av den orsaken. Det är förövrigt här som man enklast fyller på oljan.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fylla acetylentub till belysningen på Indian

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Acetylen är lurigt! Självantändningstrycket kan vara så lågt som 2,4 bar om jag minns rätt. AGA-massan i tuben är dränkt i aceton. Acetylengasen löser sig i acetonet tack vare agamassan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842