Skölja växellådan med diesel?

Skölja växellådan med diesel?

Publicerad

Fråga: Hej jag ska sätta upp en till växellåda innan besiktningen på A-traktorn. Jag har en till växellåda som jag fick med. Den växellådan har någon kört med använd motorolja ser det ut som på insidan. Jag ska tömma ut oljan men det är ett tunt lager med svart sörja på insidan.

Jag tänkte jag tar och häller i diesel i växellådan och kör någon kilometer för att göra rent växellådan. Sedan tömmer jag ut och sätter växellådsolja i. Men då är frågan är dieseln för tunn och kommer att göra permanent skada på växellådan? Eller har någon något annat förslag hur jag ska göra rent insidan av växellådan?

Melvin

 

Svar: Visserligen är volvos gamla M40-lådor robusta, men det finns risk för att blir skador på drevens kuggar även om man kör lugnt. Den tunna film som dieseln åstadkommer räcker knappast för att hålla isär kuggarnas metallytor. Men tanken är god då det stänker rejält inne i en växellåda. Fast jag skulle nog köra med 50/50 diesel och någon form av olja och ändå köra lugnt och undvika belastningar som att köra i typ lera, snö och branta backar.

En variant är att sätta en domkraft under bakaxeln och "köra" med hjulen upphissade. Då får man varvet, men utan belastning. Tänk på att dieseln kan angripa packboxarna i lådan så håll processen kort. Jag har sett gummidetaljer som har svällt rejält efter bara något dygn i exempelvis diesel eller lacknafta. Kör en stund med diesel/oljemixen, tappa ur och fyll på med fräsch olja, SAE 80 GL1 – GL4 eller SAE 30 motorolja.

Jim Lundberg

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fylla acetylentub till belysningen på Indian

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Acetylen är lurigt! Självantändningstrycket kan vara så lågt som 2,4 bar om jag minns rätt. AGA-massan i tuben är dränkt i aceton. Acetylengasen löser sig i acetonet tack vare agamassan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842