Kan man renovera bilbatterier genom att välta dem?

Kan man renovera bilbatterier genom att välta dem?

Publicerad

Fråga: En bekant till min kompis säger att man kan få liv i gamla bilbatterier på så sätt att man välter det fram och tillbaka några gånger, sen är det fullt laddat. Kan detta stämma?

Bengt L Jardberger

 

Svar: Att välta och rulla ett bilbatteri är nog det sämsta man kan göra med det. Det här låter lite som skrönan med "råttan i pizzan". I bilbatterier finns det ett slamrum längst ner där flagor och annat som lossnar från blyplattorna samlas. Om dessa utrymmen blir så fulla att slammet når upp till blyplattorna kommer batteriet att självurladda då plattorna kortsluts av det elektriskt ledande slammet. Att då ruska, välta eller vända upp och ner på ett bilbatteri kan orsaka att allt slam rinner in mellan plattorna och kortsluter dessa.

Däremot finns det ett liknande scenario när det gäller exempelvis AGM-batterier som har en porös glasmatta mellan blyplattorna. Där kan det behövas lite extra cirkulation på batterisyran eftersom glasmattorna bromsar flödet så att "färsk" syra inte kan komma till plattorna. Men det gör man inte genom att välta batteriet, utan genom att ge det en liten dos "överladdning" så att gasbubblorna som bildas rör om i batterisyran så att denna byts ut mellan plattorna

Jim Lundberg.

On
Off

25 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

1 kommentar

Erik A: I samband med varmkörningens slutfas, så brukar jag stänga av soppakranen medans motorn fortfarande är igång, och så kör jag vidare tills det blir soppatorsk. Detta för att slippa tömma förgasaren,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842