Porthöjder på kinesisk tvåtaktsmotor

Arkivbild - ej Kinamotor.

Porthöjder på kinesisk tvåtaktsmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Har nyligen införskaffat ett par så kallade Kinamotorer, tvåtakt. Jag har inte kommit så långt i produktutvecklingen ännu att jag kunnat starta dom. En konstighet jag upptäckt är att kolvarna inte går tillräckligt långt ner så överströmningshålen blir fria, utan öppnar bara ca: 2 mm av det egentliga måttet på 7-8mm.

Lade en 6 mm bricka under cylindern och svarvade av motsvarande i överänden av cylindern. Har nu hört att så kan man inte göra utan att det ändrar några konstiga vinklar i motorn. Kan någon förklara vad detta är? I min värld har 2-taktaren bara en kolv som åker upp och ner.

Hälsningar

Göran G.

 

Svar: Jag har aldrig skruvat med dessa motorer, men det låter onekligen som att man inte utnyttjar portarnas höjder särskilt bra. Detta kan man se i gamla Sachs mopedmotorer även om det inte är så extremt som i detta fall.

I övrigt kan man i princip göra "vad man vill" med sin motor, men då med risken att den inte fungerar så bra. Att höja cylindern med en platta på några millimeter under cylindern är ett beprövat trimningstrick, men förutsätter att man svarvar av cylindern i överkant för att inte sänka kompressionen. Hela operationen leder till att man ändrar portarnas öppningstider, durationen, samt hur mycket som de ska öppna.

Hur mycket man kan höja cylindern varierar nog från ett motorfabrikat till ett annat och jag bollar därför över frågan till våra kunniga läsare.

Jim Lundberg

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

3 kommentarer

Andercz: Det var intressant läsning om vacuumoljor. Dock är i sammanhanget inte just vacuumoljor egentligen det som står i rekommendationen för olja i en liten 48cc JB-motor. Vacuum Oil Company är ett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842