Volkswagen Jetta med skorrande startmotor

Svänghjulets startkrans (Volvo)

Volkswagen Jetta med skorrande startmotor

Publicerad

Fråga: Hej. På min Volkswagen Jetta från 1990 så har startmotorn börjat "skorra" till vid uppstart, liknande ljud som när man av misstag aktiverar startmotorn då den redan är igång, händer bara ibland men undrar om det är något tecken på kommande haveri, vill gärna åtgärda så man inte blir stående. Tacksam för tips.

Hälsningar

Peter

 

Svar: Det kan vara flera anledningar till att startmotorn inte greppar, En vanlig sak är att startkransens kuggar är slitna. Tack vare kompressionen så stannar vevaxeln i en motor nästan alltid i samma position när motorn stängs av. Ibland kan det bli på flera ställen, men om man har en "dominant" cylinder med högsta kompressionen kan det bli så att startmotordrevet alltid far in i startkransen på samma ställe, och här blir då kuggarna mest slitna och deformerade.

Detta kan man se om det finns ett inspektionshål någonstans runt svänghjulet. Ibland kan man ge motorn lite konstgjord andning genom att man filar till de skadade kuggarna som ofta är lite utnitade. Ett gammalt trick är att värma startkransen, ta bort den och vända den så att startmotordrevet istället går in på den oskadade sidan.

Det kan även vara så att själva startmotorn går lite trögt så att drevet inte skjuts iväg med full kraft. Detta kan bero på att det behövs lite olja, men det kan även bero på att bendixdrevet och dess axel är slitna eller krokiga så att drevets axiella rörelse hindras. Solenoiden har ju bara en viss kraft att knuffa på med så allt måste löpa hyfsat lätt på startmotorns axel.

Skorrandet brukar inte direkt leda till något allvarligare haveri, men en dag kanske bilen inte går att starta och det kan vara nog så besvärande.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Längd på transkedja till Villiers 197 cc

1 kommentar

Nils Jonsson: ok tack, får prova att ev limma dit en, min är borta, och tack för info om kedjan. mvh Nils

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09