Låsbricka till Monark hjulaxel

Taggbrickan (2) under pilen sitter klämd melan två planbrickor (3)

Låsbricka till Monark hjulaxel

Publicerad

Fråga: Hej. Är det fel i sprängskissen eller finns det något syfte att det skall sitta en bricka framför låsbrickan. Normalt sitter väl låsbrickan alltid närmast muttern? Så är det inte på andra sidan.

Mattias Valkonen

 

Svar: Normalt så ska en låsbricka av denna typ (taggbricka) skära in i muttern och godset på andra sidan så att muttern förblir låst. Nackdelen med detta är att brickan skär bort en del material varje gång muttern lossas, vilket sker relativt ofta på en hjulaxel då det kan uppstå punkteringar och däckbyten då och då.

Men en låsbricka behöver inte nödvändigtvis skära in i mutter och gods för att hindra muttern från att gänga upp sig. Det finns brickor som håller muttrar och skruvar på plats genom att de har en fjädrande funktion (spännbrickor) so genom friktion håller delarna på plats. Man kan tänkka siig att det är så man har tänkt här – man har en sandwichkonstruktion med två planbrickor med en taggbricka mellan dem. När man drar åt detta "paket" så plattas taggbrickan ut och då den är tillverkad av fjäderstål så kommer den att vilja pressa isär planbrickorna vilket ger en bra förspänning som hindrar muttern från att rotera. De enda skador som uppstår blir på planbrickorna.

Men sedan är det inte alltid man kan lita på den inbördes ordningen av delar på gamla reservdelslistor. Ibland blir det fel helt enkelt, vilket kan ställa till en de huvudbry. I detta specifika fall kan du göra som du vill med brickorna och dess inbördes placering. Det räcker för det mesta med att man bara drar muttrarna mot varandra utan brickor emellan dem. Det som möjligtvis brukar gänga upp sig på hjulaxlar är lagerkonan (19) på bilden eftersom den utsätts för kulornas rörelse. Konan låses här – utan brickor – av muttern (4) och det är som sagt en vanlig lösning.

Jim Lundberg

Man kan låsa muttrar och skruvar utan vassa brickor som skär in i dem. Spännbrickor (inringade) är kupade brickor i fjäderstål som spjärnar emot så hårt att man måste dra med fullt moment för att de ska bli plana.

De förlänger på så vis delarnas "fjädringsväg" så att den låsande friktionen mellan dem bibehålls även om de rör sig en aning eller blir utmattade.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

3 kommentarer

Andercz: Det var intressant läsning om vacuumoljor. Dock är i sammanhanget inte just vacuumoljor egentligen det som står i rekommendationen för olja i en liten 48cc JB-motor. Vacuum Oil Company är ett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842