Plusjord – hur vet man?

Fråga: Har just köpt en Wolseley 18/85 från 1968 av ett dödsbo. I instruktionsboken står det att bilen har plusjord men i motorrummet är batterikabelskon till jord av minus typ och den andra av plustyp, med instansade tecken. Mannen som ägde bilen verkade vara väldigt praktiskt lagd med egen verkstad och kan säkert ha ändrat bilens elsystem, men det går ju då inte att fråga tyvärr. Finns det något sätt att fastställa polariteten? Vad händer om jag chansar och kopplar fel?

Mvh Erik

Svar: BMC bytte från plusjord till minusjord under slutet av 1960-talet. Orörda originalbilar med plusjord har likströmsgenerator medan orörda originalbilar med minusjord har växelströmsgenerator.

På en 1968 satt det troligen ett plusjordat elsystem, men det är förmodligen ombyggt till minusjordat precis som du misstänker.

Jag känner tyvärr inte till något enkelt sätt att kontrollera om det sitter ett plus eller minusjordat system i nu. Vore det min bil skulle jag koppla in batteriet på minusjord som kablarna antyder och se om mätare och annat fungerar ordentligt. Därefter skulle jag starta bilen och se om generatorn laddar.

Det finns inget som tar någon större skada av ett test. Sitter det en plusjordad radio kan den ta skada, men den går ju att koppla ur innan. Eftermonterade brytarlösa tändsystem kan också ta skada, men sitter det ett sådant på bilen kan du säkert, genom typnummer eller liknande, se om det är anpassat för plus- eller för minusjordat elsystem.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen