Hur många kulor i styrhuvudet på NV-JB?

Hur många kulor i styrhuvudet på NV-JB?

Publicerad

Fråga: Hej igen. Hur många kulor ska det vara i styrstolpen på NV-JB? Fick dom spridda över garagegolvet när jag monterade bort gaffeln – jäkligt otur eller oskicklighet är nog sanningen, om jag ej funnit alla, var kan man köpa dessa? Det är 3/16".

Arne Persson

 

Svar: Tyvärr så finns det ingen uppgift om antal kulor i Nymans reservdelskatalog, bara att de har en diameter på 3/16" – eller 4,76 mm om man så vill. Enklast är att smeta in en lagerbana med lite fett och se hur många kulor det får plats i den. Viktigt är att det alltid finns en liten lucka mellan kulorna så att de inte skaver i varandra när lagret vrider sig. Om man trycker ihop alla kulor i lagerskålen så ska luckan mellan början och slutet på kulraden vara ungefär en halv kula stor.

För det mesta är det bara att stoppa i kulor tills den inre konan helt plötsligt hamnar för högt – då tar man ur den sista kulan man lade i så brukar det bli rätt. Om man vänder på steken så kan man ta ur ganska många kulor innan den inre konan hamnar för djupt i lagret. Nya kulor i tumdimension hittar man hos Jacking AB i Kungsör, telefon 0227 – 133 22.

Jim Lundberg

Man ska alltid lämna en liten lucka i raden av kulor - annars kan kulorna ligga och nöta mot varandra och lagret går tungt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fylla acetylentub till belysningen på Indian

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Acetylen är lurigt! Självantändningstrycket kan vara så lågt som 2,4 bar om jag minns rätt. AGA-massan i tuben är dränkt i aceton. Acetylengasen löser sig i acetonet tack vare agamassan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842