Aluminium- eller kopparpasta på aluminiummotorer?

Fråga: Hei. Kanskje Experten har noen meninger om dette: Zinkanoder i saltvann har en viktig funksjon med å forhindre korrosjon av båtmotorer o.l. mye av motoren min er av aluminium. Jeg har alt for ofte sett at skruefestene har korrodert rundt skruene slik at det mister elektrisk kontakt. Da fungerer ikke anodene mer. Jeg har brukt kobber pasta for å løse dette, med stort hell. Men så sier noen at jeg bør bruke aluminium pasta i stedet. Hva synes Experten?

Hilsen Roald

 

Svar: Aluminium är en relativt oädel metall och koppar är en ganska ädel metall och om dessa förs samman så att de får galvanisk kontakt kommer kopparn att ”förgöra” aluminiumet (omvandlas till aluminiumoxid). Detta förutsätter kontakt samt lite vatten (fukt) som elektrolyt. Om det handlar om fuktig miljö bör man se till att alla metaller som ligger i kontakt med varandra ligger nära varandra på den så kallad ädelskalan.

Jag har hört (obekräftade) uppgifter om tändstift som fastnat i aluminiumtopplock när de smorts in med kopparpasta. Men så länge fettet finns kvar i pastan hålls vattnet ute och då uppstår ingen galvanisk process mellan metallerna i pastan och godset.

Men vill man vara på den säkra sidan så tar man aluminiumpasta till aluminium- och zinkdetaljer (zink och aluminium ligger nära varandra på ädelskalan), och kopparpasta på detaljer av järn och stål – som till exempel hjulbultar (stålfälgar) och avgasmuttrar.

Jim Lundberg

Aluminium- eller kopparpasta på aluminiummotorer?
Ädelskalan för (några) metaller. Vill man undvika att de angriper varandra ska man välja två metaller som ligger nära varandra i skalan om de måste sitta i kontakt med varandra. Särskilt viktigt i saltvatten.
Rulla till toppen