Aluminium- eller kopparpasta på aluminiummotorer?

Kopparpasta eller aluminiumpasta?

Aluminium- eller kopparpasta på aluminiummotorer?

Publicerad

Fråga: Hei. Kanskje Experten har noen meninger om dette: Zinkanoder i saltvann har en viktig funksjon med å forhindre korrosjon av båtmotorer o.l. mye av motoren min er av aluminium. Jeg har alt for ofte sett at skruefestene har korrodert rundt skruene slik at det mister elektrisk kontakt. Da fungerer ikke anodene mer. Jeg har brukt kobber pasta for å løse dette, med stort hell. Men så sier noen at jeg bør bruke aluminium pasta i stedet. Hva synes Experten?

Hilsen Roald

 

Svar: Aluminium är en relativt oädel metall och koppar är en ganska ädel metall och om dessa förs samman så att de får galvanisk kontakt kommer kopparn att "förgöra" aluminiumet (omvandlas till aluminiumoxid). Detta förutsätter kontakt samt lite vatten (fukt) som elektrolyt. Om det handlar om fuktig miljö bör man se till att alla metaller som ligger i kontakt med varandra ligger nära varandra på den så kallad ädelskalan.

Jag har hört (obekräftade) uppgifter om tändstift som fastnat i aluminiumtopplock när de smorts in med kopparpasta. Men så länge fettet finns kvar i pastan hålls vattnet ute och då uppstår ingen galvanisk process mellan metallerna i pastan och godset.

Men vill man vara på den säkra sidan så tar man aluminiumpasta till aluminium- och zinkdetaljer (zink och aluminium ligger nära varandra på ädelskalan), och kopparpasta på detaljer av järn och stål – som till exempel hjulbultar (stålfälgar) och avgasmuttrar.

Jim Lundberg

Ädelskalan för (några) metaller. Vill man undvika att de angriper varandra ska man välja två metaller som ligger nära varandra i skalan om de måste sitta i kontakt med varandra. Särskilt viktigt i saltvatten.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

1 kommentar

Erik A: I samband med varmkörningens slutfas, så brukar jag stänga av soppakranen medans motorn fortfarande är igång, och så kör jag vidare tills det blir soppatorsk. Detta för att slippa tömma förgasaren,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842