Låg spänning till bromsljus på DBS Panter

Ljusspole med pålindad bromsljuslindning. Gul kabel = belysning, grön kabel = bromsljus.

Låg spänning till bromsljus på DBS Panter

Publicerad

Fråga: Hej. Jag får bara ut 3,4 volt ur min gröna kabel på ljusspolen den gula som driver framljus och tuta är ok. Ny ljusspole och nya kablar som inte är klämda. Allt fungerar utom den gröna kabeln som ska kopplas till bromsljus. Vad att göra? DBS Panter 1970? Sachs 50/3.

Jan Eric

 

Svar: Det finns två typer av spolar när mopeden har bromsljus. Den ena (övre bilden) har bromsljuslindningen lindad på den befintliga ljusspolen. Den andra varianten (bilden i mitten) har en separat bromsljusspole som sitter monterad ovanpå ljusspolen. Du har förmodligen den förra varianten. Har du testat med att belasta spolen med korrekt lampa? (6 volt, 5 watt) Det borde inte göra någon skillnad, men ibland kan det krävas belastning för att det ska fungera.

Om ljusspolen är nytillverkad skulle jag rekommendera att du reklamerar den om det är så att det är konstaterat att ingen kabel på mopeden, baklampan eller bromsljuskontakten är defekt.

Jim Lundberg

Modernare tändplatta med separata spolar för alla funktioner.
A = Bakljuspole,
B = Ljusspole
C = Bromsljusspole
D = Matarspole till utanpåliggande tändspole

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fylla acetylentub till belysningen på Indian

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Acetylen är lurigt! Självantändningstrycket kan vara så lågt som 2,4 bar om jag minns rätt. AGA-massan i tuben är dränkt i aceton. Acetylengasen löser sig i acetonet tack vare agamassan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842