Villiersmotor i Monark motorcykel, del 2

Så här ser den ut - Micaels Monark med Villiersmotor.

Villiersmotor i Monark motorcykel, del 2

Publicerad

Fråga: Hej. Idag fick jag även cykelns gamla papper, det är en Monark M 80 med cylindervolym 150cc. Det står inget mer om motorn.

Micael

 

Svar: Nu när jag har sett dina bilder så verkar det som att din motorcykel är ett riktigt hopkok av flera fabrikat. (se den första frågan här) Det verkar dock vara gjort för länge sedan och det låter som att motorcykeln är ombesiktad efter motorbytet.

Om vi börjar med Monark M 80 så är det en motorcykel som hade en 120 kubiks Husqvarnamotor. Står det 150 kubik i de gamla papperna så måste man någon gång ha gjort en typbesiktning med den "nya" Villiersmotorn i ramen.

Framgaffeln på motorcykel kommer från en NV (Nymans Verkstäder). Därifrån har man även tagit NV:s karaktäristiska sadelfjädring med en ensam fjäder som ligger under de övre ramröret. Ovanpå röret sitter sedan ett fäste som sadeln sitter ledad i. Ramen, bakskärmen och pakethållaren ser däremot ut att vara Monark. Villiersmotorn kan komma från ett flertal motorcyklar, men troligast är att den kommer från en Rex vilket var en svensk tillverkare, belägen i Halmstad. Vill man forska lite om motorn kan man Googla runt lite på Villiers motorbeteckningar då Villiersfabriken märkte sina motorer med en kod som talar om till vilken motorcykelfabrik den såldes till.

Det här verkar i alla fall vara ett lite unikt bygge som dessutom verkar vara bra gjort till skillnad mot vad man ibland kan se på andra ombyggda fordon. Låt den gärna vara som den är, för även om den är ett hopkok så är den samtidigt en liten bit motorhistoria. Man kan tänka sig att originalmotorn gick sönder och att ägaren lät en kunnig verkstad montera en annan motor i dess ställe. Det vore roligt om du kan få reda på historien om din motorcykel. Vem som lät bygga om den, när och varför.

Jim Lundberg

Uppdatering 2018-01 11: Jag lade in tre bilder till på de olika hojarnas bakram/bakhjulsinfästning. Spännande detta!

På styrhuvudet sitter Monarkmärket. Det är dock ingen garanti för att ramen är en Monark då märken lätt går att flytta, men Micaels ram verkar dock vara en äkta Monark.

Villiersmotorn i Micaels motorcykel. Troligtvis är motorfästena utbytta. Här syns det främre fästet. Någon har även passat på att montera ett extra tändstift i hålet för dekompressionsventilen, "Pysen".

Här syns det bakre motorfästet. Om motorn är på 150 cc (147 cc) bör den heta "29 C" eller "30 C" och vara tillverkad 1954 till 1959. Den ska då ha en cylinderdiameter på 55 mm och en slaglängd på 62 mm.

De vanligaste Villiersmotorerna från denna tid var dock 125 cc (122 cc) samt 200 cc (197 cc).

Så här såg Monark M 80 ut. Den hade samma ram som andra Monarkmotorcyklar med andra motorer (JB, BSA, CZ) men M 80 hade en 120 kubiks Husqvarnamotor.

Här syns en Speed vilket är en Dekaltrimmad Monark M 75 med JB 128 kubiksmotor. Här ser man likheterna med Micaels ram.

Skillnaden är att hans ram har fått en annan sadelfjädring och framgaffel.

På bilden syns en NV-JB från 1950.

Delförstoring av framgaffeln. En likadan som sitter på Micaels Monark.

Delförstoring av sadelfjädringen. Även denna är samma som sitter på Micaels Monark.

Ny bild. Monark M 75 till vänster och Micaels hoj till höger. Nu är kameravinkeln lite olika på bilden, men här ser man att böjen från bakramen på bägge bilderna sitter svetsad på sidan av sadelröret.

Tittar man på NV:n på bilden ovanför så sitter böjen på baksidan av sadelröret.

Bakhjulsinfästning på Micaels hoj

Bakhjulsinfästning på Monark M 75

Bakhjulsinfästning på NV.

On
Off

33 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

1 kommentar

Erik A: I samband med varmkörningens slutfas, så brukar jag stänga av soppakranen medans motorn fortfarande är igång, och så kör jag vidare tills det blir soppatorsk. Detta för att slippa tömma förgasaren,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842