Hur vänder man kolven i en ILO Piano?

Hur vänder man kolven i en ILO Piano?

Publicerad

Fråga: Blev lite fundersam… Jag håller på att montera ihop en ILO Piano och har märkt upp den gamla kolven. Men tycker det verkar konstigt att kolvringsgapen hamnar framåt. Eftersom det är varmare vid avgaskanalen så tyckte jag att dom borde ju vara bakåt. Det finns inga märkningar varken på den nya kolven eller på den gamla och hur man än vänder kolven så hamnar inte ringgapen för någon kanal. Motorn verkar oskruvad sen tidigare så Därför min fråga vilken väg är rätt väg..?

Pelle

 

Svar: Det är nog vanligast att man placerar kolvringarnas ändar på var sin sida om insuget, men så länge de går fritt från alla portar ska det fungera – som det bevisligen gjort i din motor. En annan vanlig variant är att man placera styrstiften i kolven så att ringändarna hamnar 180 grader från varandra. Då läggar man dem på diagonalen så att de hamnar vänster om avgasporten och höger om insuget – eller tvärtom.

Jag skulle nog vända kolven så att ringändarna hamnar på varsin sida av insuget – förutsatt att de verkligen går fria från insuget. Märk styrstiftens placering på kolvtoppen med en tuschpenna så ser du hur de hamnar relativt alla portar i cylindern.

Jim Lundberg

En vanlig variant är att lägga kolvringsgapen diagonalt.

Ett annat vanligt alternativ är att man placerar kolvringsgapen på var sida om insuget.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

1 kommentar

Erik A: I samband med varmkörningens slutfas, så brukar jag stänga av soppakranen medans motorn fortfarande är igång, och så kör jag vidare tills det blir soppatorsk. Detta för att slippa tömma förgasaren,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842