Förenklat kopplingsschema till Yamaha FS 1

Hasses tändplatta. Den röda linjen är kabeln till den utanpåliggande tändspolen (kan vara den svarta från kondensatorn som går ner i tändplattan). Kabeln från matarspolen bör isoleras bättre där den sitter på kondensatorn (krympslang).

Förenklat kopplingsschema till Yamaha FS 1

Publicerad

Fråga: Jag har tänkt ta bort blinkers, tändningslås och bara ha det på det på det gamla viset. Jag har en Yamaha FS 1 från 1977. Vill du rita upp ett kopplingsschema med tändspole, brytare, kondensator. Där är två spolar på tändplattan – skall jag ha bägge?

Hasse

 

Svar: Spolen till vänster är matarspolen till den utanpåliggande tändspolen och spolen till höger är ljusspolen som driver lampor och signalhorn.

Jag har tagit ett kopplingsschema från en äldre moped och lagt till (röda streck) hur man ansluter en utanpåliggande tändspole. På schemat saknas dödarknappen då det kommer från en moped där motorn stannas med en pysventil. På den nedersta bilden syns det hur det ser ut inne i tändsystemet. Det är förmodligen så här det redan är kopplat.

Jim Lundberg

Omritat schema från äldre moped. De röda linjerna är kabeln till utanpåliggnde tändspole samt dödarknapp. Den senare saknas i schemat. Troligtvis är den redan anslutet på Yamahan, fast då till tändningslåset. Om låset ska bytas till enbart en omkopplare på styret ska denna kabel kopplas till dödarknappen (motorn stannar när denna kabel jordas)

Kabeln från Yamahans ljusspole kopplas då omkopplaren på styret enligt schemat.

Kopplingen inne i tändsystemet. Det är förmodligen så här det redan ser ut. Den svarta kabeln på översta bilden är troligtvis den som är röd på detta schema.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Renault 16 klådde Volvo 142

9 kommentarer

gunnar: Vi hade en R16 1966 och hade inga problem med rost under de år vi ägde den. Däremot gick drivknutarna, tror att damaskerna förbättrades till senare årsmodeller. En mycket trevlig och lättkörd bil.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10