Kolvringar till ILO F 48

Kontroll av kolvringsgap med bladmått. På en moped (diameter 38 mm) är 0,15 - 0,20 mm lagom.

Kolvringar till ILO F 48

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en påhängsmotor ILO F48 som jag saknar kolvringar till. Cylinderdiameter är 37 mm och kolven 36,8 mm. Spåret till ringarna är 2 mm. Knastren sitter i nederkant i spåren. Det verkar svårt att hitta ringar med detta mått. Har du något tips? Kan man ta ringar som är 38 mm och ta bort lite i "gapet" så att de passar? Finns det några andra motorer i så fall som har passande ringar som kanske är lättare att få tag på och modifiera?

Thomas Pehrsson

 

Svar: En kolvringshöjd på 2 mm är ganska vanlig och många kolvringar passar in på det måttet (Puch och Sachs med flera mopedmotorer). Men när det gäller diametern kan det bli problem. Rent matematiskt sker följande: om ringen trycks ihop 1 mm så minskar kolvringsgapet med drygt 3 mm (Pi = 3,14). Ringändarna kommer alltså att överlappa varandra. Det innebär att man måste fila bort 3 mm av ringens ena ände samt fila till ett nytt urtag för styrstiftet i kolven.

Detta är egentligen inget större problem om man har bra filar och är noggrann, men det finns ett annat problem och det är att en kolvring av en viss storlek bara är helt rund om den sitter i en cylinder med rätt diameter. Det är så de slipas vid tillverkningen. Om det handlar om så mycket som 1 mm på en liten ring med 37 – 38 mm diameter kan det bli så att den nerfilade ringen inte ligger an med samma kraft mot cylinderloppet varvet runt. Det kan till och med bli så att det uppstår glipor mellan ring och lopp. Det är annorlunda om ringen är till en bil och ligger på 80 – 90 mm då kan 1 mm skillnad fungera efter filning.

Du kan alltid testa hur det blir på följande sätt: Ta en tuschpenna och rita en bred ring i cylinderloppet. Sätt i den nerfilade ringen i loppet och ta kolven och tryck ringen förbi tuschstrecket. Om strecket blir jämnt avskrapat kan ringen fungera, men om bara vissa delar av strecket skavs bort kan det bli otätt. Mitt tips är att du försöker hitta en ring med rätt diameter, eller åtminstone som ligger närmare 37 mm. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha ringarna du söker.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: 70-talets superbikes

3 kommentarer

Michael B: Min favorit av hojarna i filmen är hojen 0:02 in i filmen.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842