Montera hylsa på pedalaxel till NSU 51 ZT

Rätt monterad ska hylsan runt pedalaxeln ligga i liv med blocket.

Montera hylsa på pedalaxel till NSU 51 ZT

Publicerad

Fråga: Hej. Min fråga gäller pedalaxeln på NSU motorn 51ZT Distanshylsan på höger sida, skall den pressas på eller skjutas på med handkraft? Enligt uppgifter skall det vara ett spel på 0,2-0,3 mm mellan distansen och startdrevet. För att bibehålla ett konstant spel borde väl hylsan pressas på eller? Har två axlar och på den ena går hylsan att dra av för hand men på den andra fick jag pressa av den.

Med vänlig hälsning

Per

 

Svar: Hylsan ska gå lätt på axeln och ska inte behöva monteras med "våld". I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en detaljerad beskrivning på hur man monterar denna hylsa.

Rätt monterad ska hylsan inte sticka fram utan ligga i liv med blocket (övre bilden). Om man vrider på pedalaxeln med höger pedal borttagen kan hylsan sticka fram som på nedre bilden och då blir det lite trixande för att få in den igen.

Ibland kan man få hylsan att glida in igen om man vickar lite fram och tillbaka på axeln, men det finns en risk att en fjäderbygel till bromsarmen kan ha hoppat ur sitt läge inne i motorn. Man måste alltså testa bromsfunktionen om hylsan varit ute på avvägar. I vilket fall som helst får inget våld användas då saker kan ta skada om man slår eller pressar på hylsan. Den ska glida in på plats med fingertryck.

Jim Lundberg

här har hylsan glidit ut och måste då lirkas in - inget våld får användas. Det kan krävas att man måste dela motorn för att få alla delar på plats igen. För att undvika detta bör man montera pedalen, eller en slangklämma, på axeln så att hylsan inte kan glida ut under motorarbeten.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842