Vad betyder numren i Sachsmotorns block?

Vad betyder numren i Sachsmotorns block?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en fråga om numren som står i Sachsblocken och om man kan använda dem för att tyda vad det är till. Alla verkar börja med 0211 xxx xxx xx

Exempel: 0211 106 598 A1 står det i ett 50/3KFS (vänsterblock)

Det verkar som att: Vänsterblock har A eller a följt av en siffra och Högerblock B eller b följt av en siffra.

Kanske bara är en slump annars skulle det vara kul att veta om 106 & 598 som i detta fallet betyder något. Om så skulle en lista vara kul att ha/tyda ifrån. Mvh /Micke

Svar: Hej Micke! Dessa nummer var tillverkarens produktnummer.  Har letat i de egna fabriksdokumenten, men inte funnit någon referens till en lista eller hänvisning till de vad de olika sifferkombinationerna betyder.

Däremot har jag jämfört lika delar med varandra och upptäckte att de fyra lika kopplingskåporna är märkta 0211 033 xxx R. De är lika till utförande, men skiljer ev. i material då en av de fyra även är märkt aluminium. Kåpan märkt aluminium slutar på 207 R, medan de övriga 397 R. Se huvudbild.

Jag har också jämfört motorkåpor och blockhalvor från Sachs 50/2 KS och funnit att numren när identiska om produkten är tillverkad utan ändring men med olika produktionsår.

 

Två lika höger motorhalva tillverkade olika år på 1970-talet har identiska nummer

Om ändringar utförts i en gjutning är det tydligt att endast de fyra första siffrorna är gemensamma.

Vänster motorhalva med tydliga ändringar har enbart de först fyra siffrorna gemensamt.

I och med likheter och olikheter i siffrorna för olika produkter och ändringar inom samma produkt bör man kunna tyda vad de är till, men då krävs det en lista över delarna från tillverkaren. Rekommenderar att kontakta den tyska sidan: newsachmotor

De kanske har mer information eller listorna som efterfrågas.

Josefine Andersson

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10