Längd på transkedja till Villiers 197 cc

Längd på transkedja till Villiers 197 cc

Publicerad

Fråga: Hej, någon som vet längden på transkedjan till en Villiers E 197 cc? Det är ju ingen kedjesträckare på denna och har monterat en ny kedja, men tycker ändå att den hänger en del. Sen den lilla filtbiten som sitter inne i tändningen som ska torka av centrumet på svänghjulet vid drift. Något bra tips hur man kan byta en sådan? Jim?

Nils Jonsson

 

Svar: Villiersmotorn har ingen kedjespännare till transmissionskedjan, utan kedjans spänning bestäms av axlarnas c/c-mått, drevens diameter samt radialspelet i axlarnas lagringar. I det senare får man även räkna in kulorna i lamellens centrum som är 50 stycken kulor med diametern 3/16" (4,76 mm). Lagom slack bör vara om man kan röra kedjan uppåt/nedåt cirka 15 – 20 mm mitt mellan dreven.

Om kedjan är ny och ovanstående faktorer är som de ska kommer kedjan att få rätt spänning. Att lagerlägena skulle vara felplacerade i blocket är knappast sannolikt. Men om dreven är slitna, lagren har stort radialspel eller att kulor och lagerbanor i lamellens centrum är slitna kommer lamellen, som är sammanbyggd med kedjedrevet, att komma närmare vevaxeldrevet och då blir kedjan slakare. Kolla att den nya kedjan har rätt rulldiameter som ska vara 8,51 mm.

När det gäller den lila filtbiten i tändsystemet så ska den stryka på olja på svänghjulets brytarnock så att klacken på brytararmen får smörjning. En droppe olja på filten var 300 mil kan vara lagom. Filten sitter på en tunga av fjäderstål som sitter nitad i brytarhuset. Hur filten sitter i själva tungan vet jag inte, men den kan vara nitad. Då får man nita om den om den byts. Eventuellt kan man limma dit en ny filt med exempelvis kontaktlim.

Jim Lundberg

Den lilla filten (inringad) har till uppgift att stryka på en tunn oljefilm på brytarnocken för att smörja klacken på brytararmen. En droppe motorolja var 300 mil bör vara lagom.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Envist slirande på lamellerna i ILO Piano

3 kommentarer

Pelle: Har samma problem, nya race-lameller och fjädrar, slipat stållamellerna. När jag gasar på så slirar det innan det greppar. Trimmad? Ja. Ska man testa att korta distanshylsorna något för att få bättre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842