Montera utanpåliggande tändspole på Puch Maxi

Monark Monarped med utanpåliggande tändspole och utflyttad kondensator (från en Renault).

Montera utanpåliggande tändspole på Puch Maxi

Publicerad

Fråga: Hej, har tänkt mig att bygga om mina Puch Maxi till utanpåliggande tändsystem och har läst era braiga artiklar i ämnet! Men undrar ifall man kan flytta ut kondensatorn också? Eller om man kan hitta på något för att slippa kondensatorn helt?

Staffan

 

Svar: Kondensatorn går bra att flytta ut. Man kan sätta den vid tändspolen och ansluts då mellan jord (ramen) och kabeln som går från brytarna ut till den yttre tändspolen primärlindning. Man kan i princip ta vilken kondensator som helst från annat tändsystem då nästan alla har samma värde (0,18 – 0,25 µF). Många bilkondensatorer har ett praktiskt fästöra som underlättar monteringen.

Vill man slippa kondensatorn får man byta till ett brytarklöst tändsystem.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10