Zündapp som går sämre efter motorbyte till fyrväxlad

Den höga delen av brytarnocken är relativt stor och det är någonstans på denna sektion brytarklacken ska ligga mot när man justerar brytaravståndet.

Zündapp som går sämre efter motorbyte till fyrväxlad

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Nu är det så att jag har köpt en 4-växlad Zündappmotor, det satt tidigare en 3-växlad motor som är den rätta motorn från butik. Har renoverat den 4-växlade totalt med packboxar och lager och lameller, och när det var klart så var det dax att montera motorn, Började med att lossa svängen och plattan på den 3-växlade som fick hänga kvar, monterade bort motorn och monterade sedan dit den 4-växlade.

Sen var det dax att sätta dit både tändplatta och svänghjul, markerade ÖD och 1,5mm förtändning på blocket. och vid ÖD så har jag brytaravståndet på ca 0,4mm. Ha i tanke på att jag använder samma platta som på den 3-växlade men annat svänghjul (6V/17W på 4-växlade och 6V/15W på den 3-växlade). På den 3-växlade hade jag fin och stark gnista även om jag snurrade svängen för hand, men på den 4-växlade så får jag ingen gnista för hand, man måste kicka rejält för att se någon gnista samt att den är svag och blå. Provade även med den 3-växlades svänghjul utan förändring.

Dock så startar den (halvsvårt) men går saktare än när jag hade 3 växlar, har samma förgasare, ljuddämpare, krök och cylinder (4,8 fläktkyld). Med den 3-växlade så gick den kanske 55 km/t och nu med den 4-växlade kanske 40-45 km/t vilket jag tror beror på den dåliga gnistan?

Har du några bra tips på vad detta beror på när jag får bra gnista på den 3-växlade men dålig på 4-växlade trots samma elsystem?

Mvh Per

 

Svar: Brytaravståndet mäts inte när kolven står i övre dödläget, utan när brytarna är maximalt öppna – oavsett kolvens/svänghjulets läge. Gnistans styrka bestäms av fältbrytningsavståndet (abriss) som i sin tur styrs av brytaravståndet. Ökar man brytaravståndet så minskar abriss och omvänt. Testa igen med att vrida svänghjulet tills brytarna öppnar som mest och justera avståndet där. Brytarnocken är relativt "lång" (många vevaxelgrader) så det är lätt att hitta maximalt brytaravstånd (se bild).

Brytaravståndet ska vara 0,35 – 0, 45 mm och då ska abriss hamna inom 7 – 11 mm. Om abriss inte hamnar inom dessa mått när brytaravståndet är inom sina gränsvärden är brytarna slitna, krokiga eller av fel modell till tändsystemet/svänghjulet.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10