Går motorn bättre med dubbla tändstift?

Går motorn bättre med dubbla tändstift?

Publicerad

Fråga: Hej! Vissa tvåtaktsmotorer (MC) hade dubbla tändstift, åtminstone förr. Tror att JAP tillhörde dem vill minnas att jag i min ungdom såg en sådan motor! Nu körde jag ingen sådan, och kan alltså inte veta om den gick sämre med bara ett stift. Tycker att den borde det! ÄR det så?

Under den tid jag ägnade mig åt flygning hade troligen alla maskiner dubbla magneter, Piper Colt och Piper Cherokee var de plan jag flög, och i checklistan innan start ingick att prova magneterna; först vänster, sedan höger och sedan båda, och det var alltid båda som var inkopplade vid flygning. Accepterat varvtalsfall var 200 varv/minut när motorn gick på endast en magnet.

Större varvtalsfall var inte tillåtet, och jag råkade inte ut för det, men nåååågot sjönk alltid varvtalet! Det är därför jag tycker att motorn på tvåstiftsmotorer borde gått något sämre om det ena stiftet lade av!

Hälsningar!

Willy

 

Svar: En del motorcyklar hade dubbla tändstift av den anledningen att om det blev loppa på stiftet behövde man bara flytta över tändkabeln till det andra stiftet och köra vidare. Men här handlar det bara om ett "reservstift". Det finns ju motorer som ha två aktiva tändstift per cylinder. Man får alltså två simultana antändningar av färskgasen i förbränningsrummet.

Om detta vet jag lite, men jag kommer ihåg gamla artiklar är man testat motorcyklar (fyrtakt) på rullande landsväg före och efter konvertering till dubbla tändstift och att skillnaden var marginell i effekt och vridmoment.

Någon som vet mer?

Jim Lundberg

Bild från Anders Österberg.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842