Husqvarna W 400 som tappat gnistan

Husqvarna W 400 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej Jag renoverar en Husqvarna WR 400 från 1985 och har kommit till tändningen (Motoplat). Får ingen gnista till stiftet. Innan jag byter tändspole så undrar jag om det går att mäta om det kommer någon puls eller liknande. Hur mäter jag att det är ok med spole och magnet? Mycket bra att kunna ställa frågor, tack för det!

Michael Johansson

 

Svar: Jag hade samma problem med en Husqvarna 250 cross där gnistan försvann. På motorcykeln finns ju bara en stator innanför svänghjulet och en tändspole på ramen. Mina mätningar med multimeter gav mig inga värden som sade något om delarnas status, så jag chansade på att köpa en ny tändspole vilket var dyrt (1100:- i början av 1990-talet), men billigare än statorn. Den nya spolen gav inte heller någon gnista och när jag ville lämna tillbaka spolen och i stället köpa statordelen fick jag nobben. Tändspolen innehöll elektronik som kan skadas om man provar den mot en trasig stator så något återköp var inte aktuellt.

Så långt mina erfarenheter. Det går säkert att felsöka dessa tändsystem om man har kunskapen och rätt redskap – en multimeter är är inte alltid tillräcklig. Kolla med Bradford Ignitions om de kan hjälpa dig. Motoplat själva gick i konkurs för många år sedan, men Husqvarna Parts verkar ha en del ersättningsdelar.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10