Yamaha FS 1 som bara går på startgas

Yamaha FS 1 som bara går på startgas

Publicerad

Fråga: Nu har jag byggt om tändsystemet på Yamaha FS 1 från 1977. Den har nya packboxar, ny kondensator, ny kolv och ringar samt ny reedventil – lika förbannat går den bara på startgas så nu behöver jag hjälp.

Hasse

 

Svar: Om den bara går på startgas så får, eller tar, den inget bränsle. Detta kan bero på att förgasaren inte släpper fram något, eller att motorn helt enkelt inte suger som den ska. Jag hade röstat för reedventilerna, men dessa var ju bytta till nya.

Håll ett finger för förgasarens hål och kicka samtidigt så känner du om motorn suger. Då ska även mängder av bensin komma eftersom fingret fungerar som en choke. Om det inte känns något pulserande sug så drar motorn förmodligen tjuvluft så att luft sugs in i vevhus och cylinder från andra ställen än via förgasaren.

Kolla att samtliga packningar vid topp, cylinderfot och reedventiler är okej. Det kan även bero på att en packbox har hoppat ur sitt hål i blocket. Detta gäller särskilt de som är helt gummiklädda som ibland glider ur sitt hål. Jag brukar rugga upp ytterkanten på dessa med ett fint slippapper (korn 400 – 600) och sedan stryka på ett tunt lager Loctite på kanten. Då glider packboxen lättare in och när Loctiten har härdat så sitter den säkert.

Men om motorn suger som den ska ligger felet i förgasaren eller bränsleledningen/kranen. Det kan möjligtvis vara en dålig gnista som är orsaken så att den bara tänder på startgasen, men inte på bensin. Detta är lätt att kolla. Gör några startförsök (på bensin) och kolla sedan på stiftet - är det blött är gnistan dålig, är det torrt kommer det ingen bensin.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

2 kommentarer

Andercz: Har du nyss fått art på cykeln? Har den stått stilla länge? Har den stått med en läckande förgasare, kan det ha runnit oljeblandad bensin in i vevhuset. När den mer lättflyktiga bensinen avdunstar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01