Broms- eller bakljusspole?

Fråga: Ström på moped igen 🙂 Min fråga är angående en bromsljusspole som sitter ovanpå tändspolen. Är det bättre att ha en som har kontaktytor emot magneterna eller går det lika bra med en som ”snyltar” på tändspolen? Ungefär som en bakljusspole som sitter ovanpå den ordinarie ljusspolen? Det finns ju bromsljusspolar på bland annat Sachs som sitter ovanpå tändspolen. Kan en sådan bromsljusspole snylta på tändspolen eller måste den ha egna kontaktplattor till magneterna?  

Jan Eric Evensson

 

Svar: Det finns två typer av spolar som sitter ovanpå ljus- och tändspole. Den som driver bakljuset sitter ovanpå ljusspolen och saknar polskor (”kontaktplattor”). Denna spole parasiterar på ljusspolen och kan inte ge någon ström förrän ljusspolen belastas.

Den andra typen av spole är till bromsljuset och den placerar man ovanpå tändspolen – eller matarspolen till en utanpåliggande tändspole. Bromsljusspolen har egna polskor (pilarna på nedre bilden) och levererar därigenom ström oberoende av spolen den sitter ovanpå.

Nu vet jag inte vad du menar med ”bättre”, men bakljusspolen (övre bilden) ger ju bara ström om spolen den sitter på är belastad av exempelvis lampor. Dessutom kan det bli så att den inte är lämplig att placera ovanpå en tändspole (eller matarspole) om den tar energi från denna.

Bromsljusspolen däremot ger ju ström oberoende av övriga spolar då den har polskor som påverkas av svänghjulets magneter. Dessutom ger den högre effekt än bakljusspolen. Bromsljuset på dessa mopeder ligger på 5 watt, medan bakljuset ligger på 2 watt.

Jim Lundberg

Broms- eller bakljusspole?
Tändsystem med fyra spolar. A = bakljusspole, B = Ljusspole, C = bromsljusspole, D = matarspole till utanpåliggande tändspole. Bromsljusspolen är oberoende av de andra spolar då den har egna polskor (pilarna) som påverkas av svänghjulets magneter.
Rulla till toppen