Tätade eller otätade kullager i ILO 175 cc?

Fråga: Hej jag håller på att gå igenom min ILO 175cc motor och tänker byta kullager i den. Nu undrar jag följande: det sitter okapslade lager i den nu. Skulle det vara någon nackdel eller fördel att montera kapslade lager istället? Om jag har kapslade lager så går det väl att peta bort tätningsbrickorna och använda lagren utan dom? Vad rekommenderar ni att jag ska göra?

Göran T.

 

Svar: Skillnaden mellan ett tätat (kapslat) lager och ett otätat är i princip bara tätningarna på lagrets sidor. Ytterringen på ett tätat lager har ett svarvat spår för tätningen vilket är den enda skillnaden. Ibland ser man otätade lager som har detta spår i ytterringen. Så när det gäller bärighet, varvtalstålighet och så vidare är det ingen skillnad mellan lagertyperna.

Det finns två huvudtyper av tätningar på kullager – plåt eller gummi. Lager med plåttätningar är inte helt täta, utan skyddar bara lagret mot damm och andra partiklar. Dessa lager har ändelsen ”2Z” i beteckningen. De lager som har gummitätningar är däremot täta och stoppar även vätskor från att ta sig in och ur lagren. Dessa har då ändelsen ”2RS”.

Fördelen med tätade lager är att de inte behöver smörjas utan de har sin fettklick från fabrik innanför tätningarna. Nackdelen är att den smörjan aldrig byts ut samt att slitpartiklar från kulor och lagerbanor aldrig släpps ut ur lagret.

För det mesta väljer man lager utan tätning i motorer som i frågan ovan eftersom det finns olja i bränslet som smörjer ramlagren och olja i växellådan som smörjer lagren där. Men det finns tillfällen då ett tätat lager med gummisidor kan vara en fördel och det är då motorn ifråga saknar packbox på någon axel som går igenom blocket.

Ett exempel är utgående axeln till kedjedrevet. En del äldre motorer har primitiva ”tätningar” här bestående av tajta bronsbussingar, textilsnören och liknande runt axlarna. Här kan man med fördel välja ett avtätat lager (2RS) till axeln. Då kommer lagrets tätningar att fungera som en packbox så att växellådsoljan inte kan sippra ut. Här kan man även bryta loss den inre tätningen på lagren (nedre bilden) så att laget får tillgång till växellådsoljan som ju (förhoppningsvis) byts med jämna intervaller.

Däremot bör man inte montera ett avtätat lager där det redan sitter en packbox av gummi på axeln. En packbox behöver smörjning för att dess tätningsläppar ska få någon livslängd och rör det sig om en axel med höga varvtal kan läpparna till och med smälta av friktionsvärmen om det saknas smörjmedel. Sätter man ett avtätat lager innanför en packbox kommer lagrets tätningar att blockera smörjningen till packboxen. Man kan lägga en fettklick mellan det avtätade lagret och packboxen så att den senare får lite smörjning, men man bör nog hellre välja ett öppet lager – eller ta ur bägge tätningarna om det är avtätat.

Jim Lundberg

Tätade eller otätade kullager i ILO 175 cc?
Tätningarna, oavsett om de är av gummi eller plåt, är lätta att pilla bort med en liten skruvmejsel. Vill man att lagret ska fungera som en tätning om packbox saknas så tar man bara bort den ena sidan (som är vänd mot oljan).
Rulla till toppen