Saknas det en oljeplugg på min Husqvarna?

Husqvarnamotor till mod 24 (tvärspolad motor). Här finns påfyllningspluggen (inringad längst ner till vänster)

Saknas det en oljeplugg på min Husqvarna?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna 120cc motor som saknar hålet där man fyller på olja. Har googlat runt och finner inget om detta. Är det något du sett tidigare eller är det helt enkelt en miss från fabriken?

Michael Lindgren

 

Svar: Jag har faktiskt inte sett detta på någon motor som jag pysslat med. Påfyllningspluggen har suttit baktill ovanpå motorn oavsett om det varit en äldre motor (mod 24) eller en nyare (mod 27).

Det är möjligt att man missat att borra och gänga hålet för oljepåfyllningspluggen, men det låter inte sannolikt. Snarare att det är en konstruktionsändring. Kan det vara så att din motor har påfyllningspluggen på transmissionskåpan eller liknande?

Husqvarna hade initialt lite problem med oljecirkulationen i motorn och fabriken rekommenderade att man modifierade motorerna som satt i mod 24 för att förbättra oljeflödet mellan transmission och växellåda (se bilden längst ner).

Någon som har en likadan motor som Michael där påfyllningspluggen saknas?

Jim Lundberg

Motor till Mod 27 (vändspolad). Även här finns pluggen (pilen).

Oljepluggar och oljans fördelning i Husqvarna 120 cc.

Husqvarnafabrikens förslag på modifiering av äldre motorer.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

2 kommentarer

Andercz: Har du nyss fått art på cykeln? Har den stått stilla länge? Har den stått med en läckande förgasare, kan det ha runnit oljeblandad bensin in i vevhuset. När den mer lättflyktiga bensinen avdunstar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01