Saknas det en oljeplugg på min Husqvarna?

Husqvarnamotor till mod 24 (tvärspolad motor). Här finns påfyllningspluggen (inringad längst ner till vänster)

Saknas det en oljeplugg på min Husqvarna?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna 120cc motor som saknar hålet där man fyller på olja. Har googlat runt och finner inget om detta. Är det något du sett tidigare eller är det helt enkelt en miss från fabriken?

Michael Lindgren

 

Svar: Jag har faktiskt inte sett detta på någon motor som jag pysslat med. Påfyllningspluggen har suttit baktill ovanpå motorn oavsett om det varit en äldre motor (mod 24) eller en nyare (mod 27).

Det är möjligt att man missat att borra och gänga hålet för oljepåfyllningspluggen, men det låter inte sannolikt. Snarare att det är en konstruktionsändring. Kan det vara så att din motor har påfyllningspluggen på transmissionskåpan eller liknande?

Husqvarna hade initialt lite problem med oljecirkulationen i motorn och fabriken rekommenderade att man modifierade motorerna som satt i mod 24 för att förbättra oljeflödet mellan transmission och växellåda (se bilden längst ner).

Någon som har en likadan motor som Michael där påfyllningspluggen saknas?

Jim Lundberg

Motor till Mod 27 (vändspolad). Även här finns pluggen (pilen).

Oljepluggar och oljans fördelning i Husqvarna 120 cc.

Husqvarnafabrikens förslag på modifiering av äldre motorer.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Envist slirande på lamellerna i ILO Piano

3 kommentarer

Pelle: Har samma problem, nya race-lameller och fjädrar, slipat stållamellerna. När jag gasar på så slirar det innan det greppar. Trimmad? Ja. Ska man testa att korta distanshylsorna något för att få bättre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842