Kan man använda tändstiftet Champion D 16 i en JB 128-motor?

Kan man använda tändstiftet Champion D 16 i en JB 128-motor?

Publicerad

Fråga: Kan man använda Champion D-16 i en JB128cc motor? Kommer värmetalet att stämma? Rekommendationen var Bosch M 145 T1. Tittar man i utbytestabeller så blir det Champion D-14 och Champion D-16 vad är skillnaden på D14 & D16? Vilket stift ska vi ha i en original JB 150cc? Funkar Champion D-16?

/Zlim

 

Svar: Det är svårt att exakt översätta ett tändstift får ett fabrikat till ett annat. Som jag tolkat siffrorna i Champions beteckningar så anger dessa värmetalet. Tittar man i krosslistor så verkar det som att Champion D 9 till och med D 21 ersätts med endast två NGK-stift: NGK A6 och NGK A7. Det skiljer sig alltså rejält i intervallerna hos värmetalet mellan dessa två fabrikat.

Värmetalet på Champion tändstift verkar gå åt samma håll som på Bosch nyare tändstift: Ju högre siffra/tal, desto varmare/mjukare stift och omvänt. Hos NGK är det tvärtom: Ju högre siffra/tal, desto kallare/hårdare stift. Då bör alltså ett Champion D 14 vara kallare/hårdare än D 16. Hårdare körning innebär lägre tal och omvänt med Championstift.

JB 128 ska ha Bosch M 145 T1 (utgången beteckning) Bosch M 8 A (aktuell beteckning).

JB 150 ska ha Bosch M 145 T1 eller M 175 T1 (hård körning). M 175 T1 heter idag Bosch M 7 A.

Kollar man mellan Bosch och NGK så översätts både M 145 T1 och M 175 T1 till NGK A6.

En titt till visar att Champion D 16 ska ersätta både Bosch M 145 T1 och M 175 T1.

Som synes så skiljer sig intervallerna rejält åt mellan de olika fabrikaten, men Champion D 16 ska fungera till både JB 128 och JB 150. Sedan får man helt enkelt prova sig fram. Om tändstiftet sotar igen är det för kallt och om motorn glödtänder är stiftet för varmt.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10