Svingarmslagring på Zündapp KS 50

Svingarmslagring på Zündapp KS 50

Publicerad

Fråga: Hej. Skulle sätta ihop min Zündapp.  Blev förvånad då den inte har så kallade silent gummidämpare i svinglagringen som de flesta mopeder haft som jag skruvat med, utan någon sorts mässingsbussning. Det som jag tycker är konstigt är att de inte snurrar i lagringen trots smörjning och värmning. Ska inte svingbulten, den genomgående som går genom ramen, dras åt hårt? Om jag gör det blir den ju stel i lagringen Eller ska den bara dras åt lite löst så svingen kan röra sig på själva axeln? svårt att förklara men hoppas på svar. Det kanske ska vara så på Zündapp? Det är en KS 50 från 1967

Hälsningar

Roger Pettersson

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med svingarmslagringen på KS 50 och vet därför inte exakt hur det ska se ut. Fram till 1976 hade i alla fall KS 50 en bronsbussning (nr 3 på bilden) med en stålbussning i mitten. Jag gissar att man gör precis som man gör på en baksving med så kallade silentblock, som också har en stålbussning i mitten. Man drar helt enkelt åt muttrarna på svingarmens axel helt.

Det enda som kläms fast och låses mot ramen och axeln är då stålbussningarna i mitten. På KS 50 måste det då vara så att bronsbussningen sitter inpressad i bakvingen och lagrar då mot stålbussningen. Alltså: stålbussningen står still och bronsbussningen rör sig med baksvingen. Om dessa inte rör sig mot varandra kan de ha rostat eller kärvat ihop. Här ska det troligtvis smörjas med ett fett. I Zündapps instruktionsbok står det under kapitlet Smörjmedel för ramen att" "Er Zündapp är på alla vitala punkter permanentsmord och fordrar således ingen speciell smörjning". Nya lagerbussingar finns bland annat hos Mopedrenovering

Någon zündappägare som vet mer om Rogers baksving? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Svingarmslagring av typen Silent block (MCB E-Type) Här förekommer ingen glidning mellan de ingående delarna utan gummit mellan hylsorna flexar när svingen rör sig då det är fastvulkat i bägge hylsorna. Den yttre stålhylsan sitter inpressad i svingen och den inre hylsan sitter fastklämd mot ramen när muttrarna på axeln dragits i botten.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: 70-talets superbikes

3 kommentarer

Michael B: Min favorit av hojarna i filmen är hojen 0:02 in i filmen.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842