Vilken typ av tändkablar till Honda CBX 750?

Vilken typ av tändkablar till Honda CBX 750?

Publicerad

Fråga: Vilken typ av tändkablar skall jag använda till en Honda CBX750F-84? Jag ser inte att det är något fel på dom originalkablar som sitter på motorcykeln idag men dom är 34 år gamla så jag antar att det behöver ses över efter så många år? Det finns tändkablar med kopparkärna, kolkärna och rostfri tråd, etcetera, hur vet man vad man skall ha?

Kabeln är iskruvad i tändspolen och jag tror att det är kopparkärna på dom som sitter på original. Det är elektronisk tändning på motorcykeln spelar det roll vid val av nya tändkablar? Eller skall jag bara fortsätta använda dom som sitter på hojen idag?

Tacksam för svar.

/Diod

 

Svar: Tidigare har folk lyft ett varnande finger för att använda kopparkablar i elektroniska tändsystem. Anledningen var att den höga ledningsförmågan i kopparkablarna skulle kunna slå tillbaka på elektroniken i och omkring tändspolarna.

Tyvärr så har jag dålig koll på exakt hur det ligger till med detta. Däremot finns det ju krav på vissa (års-?) modeller att de ska ha en viss avstörning på motorerna och då är det oftast tändkablar med kolkärna som gäller. Efter att ha felsökt en tidigare flickväns VW Golf och kollat allt från brytaravstånd till flottörhusnivå, visade det sig att felet (intermittenta ryckningar i motorn) berodde på att kolet i tändkablarna var "utslitet". Sedan den gången monterar jag endast kopparkablar på alla mina fordon (som saknar alla former av elektronik).

Jag kan väl tycka att om Hondan fungerat med kopparkablar i 34 år så bör det inte vara skadligt för elektroniken. Men även kopparkablar åldras, men då är det inte kopparen utan isoleringen som utsätts för hög spänning, värme och oljor för att nämna en del.

Ett tips från tändstiftstillverkare är att om man använder resistorstift (=avstörda), kolkablar eller ett avstörningsmotstånd på kablarna så bör man öka elektrodavståndet i tiondels millimeter för att kompensera för att energiförlusterna som uppstår när ström passerar genom motstånd av olika slag. Men att öka elektrodavståndet höjer automatiskt tändspänningen vilket i sin tur belastar tändspolens inre isolering hårdare. Kablar med rostfri kärna har jag aldrig hållit på med och vet tyvärr inget om dem

Någon som vet mer om detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10