ILO FP 50 som kärvar vid montering

Fråga: Håller på att byta lager, packningar och packboxar på min gamla ILO FP50. Nu när jag ska skruva ihop blockhalvorna så ”kärvar” det. Kort sagt, så fort jag drar åt skruvarna till blocket så går det trögt att vrida runt motorn. Har öppnat upp igen och kontrollerat att lagren ligger i botten, vilket dom gör.

Dock verkar det som själva kopplingen är någon millimeter för stor och blocken går inte igen riktigt, sen när man drar åt skruvarna så går det då trögt. Det ska väl inte spela någon roll åt vilket håll kopplingsfjädern sitter? Eller kan det vara något annat. Allt går liksom lätt och fint tills man drar åt skruvarna i blocket

Kalle

 

Svar: Motorn har ju bara två axlar så testa med att sätta ihop blockhalvorna utan vevaxeln. Det ska vara en blockpackning mellan halvorna och den bör vara cirka 0,3 mm tjock. Vill du bara provmotera utan att riskera att ha sönder packningen kan du ta tre-fyra remsor kopieringspapper och vika dessa tre gånger så blir det cirka 0,30 mm. Remsorna placeras utspridda mellan blockhalvorna vid proven.

Jag tror att felet ligger i kopplingsaxeln. Kolla så att lamellerna ligger som de ska. Totalt är det 11 lameller i kopplingen och den består av 6 mindre lameller med fyrkantiga hål som sitter på axeln och 5 större lameller som sitter i korgen. Längst ut ska det vara en lamell med fyrkantigt hål och sedan varannan stor och liten hela vägen in till botten av korgen. Kopplingsfjädern kan vändas hur som helst.

Det som kan ha hänt är att någon lamell har hamnat fel och ligger och rider mot någon kant. Bakom kopplingskorgen sitter det antingen ett lager med lösa kulor (äldre motorer) eller ett nållager där axialkraften tas upp med en stödbricka. Kolla att inget hamnat fel är. Det sitter två tryckstänger 8×16,5 mm i axeln som kopplingsarmens excenter ska trycka mot. Här måste det finnas spel – annars bottnar inte axeln i det stora lagret (SKF 16005) i blocket om tryckstängerna rider på excentern. Om du har Stora Tvåtaktsboken, del 1 så finns där en komplett reparationsanvisning för denna motor där.

Jim Lundberg

ILO FP 50 som kärvar vid montering
Inne i kopplingsaxeln sitter det två tryckstänger. Mellan den yttre och kopplingsarmens excenter måste det finnas ett spelrum så att kopplingsarmen har någon dryg centimeters frigång, mätt ute vid vajerfästet.
ILO FP 50 som kärvar vid montering
FP 50-motorn har 11 stållameller. En med fyrkantigt hål ska sitta ytterst, sedan sitter det varannan stor/liten hela vägen in. Vid monteringen kan det hända att den innersta lamellen med fyrkantigt hål glider av axelns fyrkantiga sektion och ligger och rider på kanten till denna.
Rulla till toppen