Vätesprödhet i avrostade ventilfjädrar

Avrostning med syror kan leda till att väte tränger in i stålet och orsakar framtida sprickor.

Vätesprödhet i avrostade ventilfjädrar

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag undrar om jag gjort en tavla. Köpte nya ventilfjädrar till en Dnepr 650 toppventilare, och som är brukligt med reservdelar till en dylik var de rostiga på ytan och såg ganska tråkiga ut. Jag lät dem ligga ett dygn i "Smedjans rostlösare" innan tanken slog mig; Kan den behandlingen orsaka vätesprödhet? Om så är fallet, kan jag bara låta dem ligga i ugnen några timmar för att driva ut vätet?

Ronny Jannerstad

 

Svar: Om man utsätter härdat stål, som exempelvis fjäderstål, för syror eller elektrolytiska processer där det bildas väte kan detta diffundera in i stålet och orsaka små porer som kan växa till sig till sprickor och så småningom leda till att materialet brister.

Om man i någon process måste utsätta härdat stål för väte måste vätet drivas ut kort efter exponeringen och detta görs med värme. Man lägger föremålet i en ugn med en temperatur på 180 – 200 grader under några timmar – ibland upp till 5 timmar. Under denna uppvärmning drivs vätet ut så att porer och sprickor inte kan uppstå. Högre i temperatur bör man inte gå då detta kan påverka härdningen.

Hur det har gått med dina ventilfjädrar är svårt att säga. De har troligtvis exponerats för väte, men testa med att lägga dem i ugnen enligt ovan. Ett problem är ju att just ventilfjädrar är bland det mest utsatta i fjäderväg med kanske tusentals lastväxlingar per minut. Om en ventilfjäder brister så kan det ibland leda till omfattande skador på motorn – lite beroende på ventilernas vinkel, kompressionsförhållande och kolvtoppens utformning.

Nu vet jag inte om Dnepr har dubbla ventilfjädrar per ventil. Om så är fallet minskar risken radikalt för motorskador om ena fjädern brister. En motor går ofta att köra om en av fjädrarna till en ventil har brustit även om den gärna får ventilsläpp på låga varv.

Jim Lundberg

On
Off

23 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: 70-talets superbikes

2 kommentarer

Mats på Wingen: Mjooo det var väl så att man önskade sig en och annan av de där hojarna när det begav sig. Nu börjar jag nog bli gammal eftersom drömmen nu mer liknar en SAAB 96:a med svagare motor (ca 65 hk)än vad...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842