Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?

En tändspole som klarar sig utan brytare! Intressant koncept, men tyvärr var det en hel del strul med monteringen. Spolen ska dock få en andra chans i ett kommande långtidstest.

Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?

Publicerad

Fråga: Hej! För en tid sedan påbörjades ett test här i tidningen om den nya brytarlösa tändspolen. Vid tillfället användes en Sachsmotor som försökskanin. Utvärderingen blev inte klar i det numret men skulle komma i nästa. Men vad jag kan se har inget mer skrivits om detta eller har jag missat något? Det skulle vara intressant att veta hur det gick.

Håkan Rydh

 

Svar: Testet av tändspolen som inte behöver några brytarkontakter var i tidningen Classic Motor nummer 12/2017. Det utlovades inte att fortsättningen av testet skulle komma i nästa nummer utan spolen kommer att långtestas och att utvärderingen av detta kommer framöver. Se texten ur artikeln nedan:

"Vad kan man då säga sammanfattningsvis om denna tändspole? Hade den först och främst passat utan att ta i svänghjulet och att tändpunkten hade gått att justera in med kilen på plats hade det givetvis varit en stor fördel. Det är möjligt att just denna spole var ett måndagsexemplar. Men hela konceptet är ändå väldigt intressant och har man bara fått den att passa och justerat tändningen bör den ju vara lite av en evighetsmaskin. Jag kommer därför att ge den en andra chans med ett rejält långtest. Återkommer framöver med resultatet av detta."

I skrivande stund har inte långtidstestet utförts ännu, dels på grund av att det är vinter, dels för att jag vill köra en längre sträcka med denna spole innan jag uttalar mig om dess driftsäkerhet. Något exakt datum för hur detta långtest avlöpte kan jag tyvärr inte sätta ännu, men så fort testet är klart kommer svaret i tidningen.

Jim Lundberg

Testet av tändspolen var i nummer 12/2017 och det var en hel del problem med monteringen för att få spolen på plats och tändningen korrekt.

Men då konceptet med en tändspole som fungerar utan vare sig brytare eller kondensator är intressant ska spolen få en chans till i ett långtidstest där startegenskaper och tillförlitlighet ska utvärderas.

Just nu finns ingen exakt datum för när resultatet kommer att presenteras, men det kommer att ske i Classic Motor när det blir dags - troligtvis till sommaren.

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

2 kommentarer

Andercz: Har du nyss fått art på cykeln? Har den stått stilla länge? Har den stått med en läckande förgasare, kan det ha runnit oljeblandad bensin in i vevhuset. När den mer lättflyktiga bensinen avdunstar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01