Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?

Fråga: Hej! För en tid sedan påbörjades ett test här i tidningen om den nya brytarlösa tändspolen. Vid tillfället användes en Sachsmotor som försökskanin. Utvärderingen blev inte klar i det numret men skulle komma i nästa. Men vad jag kan se har inget mer skrivits om detta eller har jag missat något? Det skulle vara intressant att veta hur det gick.

Håkan Rydh

 

Svar: Testet av tändspolen som inte behöver några brytarkontakter var i tidningen Classic Motor nummer 12/2017. Det utlovades inte att fortsättningen av testet skulle komma i nästa nummer utan spolen kommer att långtestas och att utvärderingen av detta kommer framöver. Se texten ur artikeln nedan:

”Vad kan man då säga sammanfattningsvis om denna tändspole? Hade den först och främst passat utan att ta i svänghjulet och att tändpunkten hade gått att justera in med kilen på plats hade det givetvis varit en stor fördel. Det är möjligt att just denna spole var ett måndagsexemplar. Men hela konceptet är ändå väldigt intressant och har man bara fått den att passa och justerat tändningen bör den ju vara lite av en evighetsmaskin. Jag kommer därför att ge den en andra chans med ett rejält långtest. Återkommer framöver med resultatet av detta.”

I skrivande stund har inte långtidstestet utförts ännu, dels på grund av att det är vinter, dels för att jag vill köra en längre sträcka med denna spole innan jag uttalar mig om dess driftsäkerhet. Något exakt datum för hur detta långtest avlöpte kan jag tyvärr inte sätta ännu, men så fort testet är klart kommer svaret i tidningen.

Jim Lundberg

Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?
Testet av tändspolen var i nummer 12/2017 och det var en hel del problem med monteringen för att få spolen på plats och tändningen korrekt. Men då konceptet med en tändspole som fungerar utan vare sig brytare eller kondensator är intressant ska spolen få en chans till i ett långtidstest där startegenskaper och tillförlitlighet ska utvärderas. Just nu finns ingen exakt datum för när resultatet kommer att presenteras, men det kommer att ske i Classic Motor när det blir dags – troligtvis till sommaren.
Rulla till toppen