Buick: hur många?

Fråga: Hej Experten! Jag har lite frågor ang. Buick Electra 225 Convertible 1961. Jag har förstått att dom är ovanliga i Sverige, men hur många kan det finnas här? Min saknar stagen som sitter mellan torpedväggen och skärmarna, Måste man ha dom och vad gör dom för nytta? Stabiliteten? När man gör fullt rattutslag åt vänster så tar vänstra hjulet i innerskärmen i bakkant. Kan det vara någon ”stoppklack” som saknas eller vad beror det på? Jag har en liten spricka i grenröret. Hur lagar man det på bästa vis utan att köpa nytt? Har läst om lite olika metoder, kemisk metall, vattenglas m.m. Insidan på cabbtyget ”smulas” sönder. När man cabbar upp och ner så ramlar det ner små partiklar av taket så det blir helt svart över hela inredningen. Känner man på taket och på den nedfallna ”dammytan” så känns dom ”feta, oljiga”. Är tyget felbehandlat? Kan man göra något som hjälper och förhindrar ”nedfallet” eller är det bara att byta suffletten? Slutligen vad tror du om framtiden för ”gammelbilar” och särskilt jänkebilar? Dom vill fasa ut bensinbilar till 2030. Är det prisfall att vänta på bilarna eller tror du att det alltid kommer att finnas köpare och att prisökningen fortsätter?

Tack för en bra tidning!

Mvh / Björn

Svar: Hej Björn. Jag har ingen aning om hur många det finns, men håller med dig om att de är ovanliga. Du kan själv kolla hur många exemplar av Buick Electra 225 convertible 1961 som finns Fordonsregistret genom att maila dem på fordonsurval[snabel-a]transportstyrelsen.se. Då får du fram hur många som är registrerade men det finns säkert flera som av någon anledning inte finns med i registret eller står som något annat, exempelvis ”Buick Electra” eller ”Buick övriga”. Räkna med att det kan ta några dagar innan du får svar.

Du kan lugnt utgå från att Buick, eller vilken tillverkare som helst, inte monterade stag utan att det fanns en tanke bakom. Troligen har de stag du menar med bilen stabilitet att göra och ska därför monteras.

Det är märkligt om vänster hjul tar i innerskärmen men inte den högra. Min gissning är inte att det saknas någon stoppklack. Jag gissar på felinställd/felmonterad styrning/framvagn eller att, om innerskärmen går att demontera, innerskärmen sitter fel.

Grenrören är, om jag minns rätt, av gjutjärn. De kan lagas av firmor som håller på med svetsning av gjutjärn. Kemisk metall, vattenglas (eller Natriumsilikat som det också kallas) kan fungera men är mer en nödlösning enligt mig. Det går utan större problem att få tag i hela begagnade grenrör om du kollar runt lite på internet. Frågan är snarare hur bra/fin du vill ha bilen.

Problemen med suffletten tror jag beror på åldern. Dammet är förmodligen någon form av isolering som torkat. Du kan prova att rengöra suffletten och impregnera den, men i längden är det troligen en ny sufflett som gäller.

Jag antar att du med ”dom vill fasa ut bensinbilar till 2030” menar förslaget i Miljöpartiets klimatfärdplan från november förra året för att Sverige ska delta i FN:s klimatarbete. Det handlar inte om att fasa ut bensindrivna bilar utan om att fasa ut försäljningen av fossila bränsle till förmån för förnybara bränslen.

Om det blir så eller inte återstår att se. Men det finns inget som säger att du inte kan köra äldre bensinmotorer på annat än bensin.

Min högst personliga uppfattning är att intresset för entusiastbilar kommer att hålla i sig även i framtiden, men att vilka modeller som då anses vara gammelbilar kommer att förändras. På 1970-talet var det inte självklart i alla kretsar att Volvo PV var en gammel-/entusiatsbil.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen