Kicken kärvar på Victoria EM 50

Fråga: Hej Jim, jag håller på och monterar ihop en Victoria EM 50-motor. Men när jag ska skruva ihop den så kärvar kicken och jag tror att det har med vilken position medbringaren ska vara i på kickstartsaxeln. Jag har endast sprängskisser och de visar inte tydligt nog. Om du har en bild som visar vore det väldigt hjälpsamt.

Gustav Nyholm

 

Svar: Nu vet jag inte om du har Stora Tvåtaktsboken, del 2 där bland andra EM 50-motorn är med. Det blir lite för långt att lägga ut hela beskrivningen här, men på bilden i mitten ser man hur det ska se ut på kickaxeln vid montering av blockhalvorna. Själva klacken (rödmålad på bilden) ska monteras så att den står bakåt när kicken är i viloläge.

Innan man lägger på den högra blockhalvan skruvar man ut kickens styrtapp ur denna halva. När man dragit ner höger halva helt mot den vänstra vrider man kickaxeln cirka ett kvartsvarv och håller kvar så medan man skruvar in styrtappen i sitt hål.

Fast jag är osäker på om en felmontering av dessa delar på kickaxeln kan få den att kärva – snarare att det blir tvärstopp eller att ingenting händer när man kickar. Victoria EM 50 har rätt hård passning av kullagren – både i blocket och på axlarna, och därför kan det kärva om något lager inte bottnat helt på något ställe.

Jim Lundberg

Kicken kärvar på Victoria EM 50
Klacken (rödmålad) på kickens klokoppling ska sitta vänd bakåt när kicken är i viloläge. Styrtappen i andra blockhalvan (också rödmålad) pressar isär klokopplingen när man släpper kicken efter en start.
Kicken kärvar på Victoria EM 50
Ta ur styrtappen innan blockhalvorna dras ihop. Innan tappen skruvas tillbaka måste man vrida kickaxeln ett kvartstvarv så att klacken på bilden över inte är i vägen när tappen skruvas in.
Rulla till toppen