Kicken kärvar på Victoria EM 50

Kicken kärvar på Victoria EM 50

Publicerad

Fråga: Hej Jim, jag håller på och monterar ihop en Victoria EM 50-motor. Men när jag ska skruva ihop den så kärvar kicken och jag tror att det har med vilken position medbringaren ska vara i på kickstartsaxeln. Jag har endast sprängskisser och de visar inte tydligt nog. Om du har en bild som visar vore det väldigt hjälpsamt.

Gustav Nyholm

 

Svar: Nu vet jag inte om du har Stora Tvåtaktsboken, del 2 där bland andra EM 50-motorn är med. Det blir lite för långt att lägga ut hela beskrivningen här, men på bilden i mitten ser man hur det ska se ut på kickaxeln vid montering av blockhalvorna. Själva klacken (rödmålad på bilden) ska monteras så att den står bakåt när kicken är i viloläge.

Innan man lägger på den högra blockhalvan skruvar man ut kickens styrtapp ur denna halva. När man dragit ner höger halva helt mot den vänstra vrider man kickaxeln cirka ett kvartsvarv och håller kvar så medan man skruvar in styrtappen i sitt hål.

Fast jag är osäker på om en felmontering av dessa delar på kickaxeln kan få den att kärva – snarare att det blir tvärstopp eller att ingenting händer när man kickar. Victoria EM 50 har rätt hård passning av kullagren – både i blocket och på axlarna, och därför kan det kärva om något lager inte bottnat helt på något ställe.

Jim Lundberg

Klacken (rödmålad) på kickens klokoppling ska sitta vänd bakåt när kicken är i viloläge. Styrtappen i andra blockhalvan (också rödmålad) pressar isär klokopplingen när man släpper kicken efter en start.

Ta ur styrtappen innan blockhalvorna dras ihop. Innan tappen skruvas tillbaka måste man vrida kickaxeln ett kvartstvarv så att klacken på bilden över inte är i vägen när tappen skruvas in.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842