Ska jag borra eller byta cylindern på min Puch Dakota?

Fråga: Vilket är bäst? Har en Puch Dakota med sliten cylinder. Funderar på att borra originalet till överdimension eller montera ny cylindersats med kolv. Nya delar kommer väl från Kina och kvalitén är väl tveksam.

Är det bättre att borra originalet än att montera ny sats? Har någon jämfört och kan ge råd i frågan? Om man borrar, hur mycket större diameter ska cylindern ha än kolven?

Kenneth Olsson

 

Svar: Jag vet inte hur bra eller dåliga kinesiska puchcylindrar är, men att borra en sliten originalcylinder garanterar ju att man har en väl fungerande originaldel på sin motor. Själva borrningen brukar kosta några hundralappar och har man tillgång till en svarv kan man göra det gratis – eller näst intill. Däremot får man nog räkna med att det blir en kinesisk kolv till den nyborrade cylindern – om man inte hittar en oanvänd originalkolv som ligger hos någon mopedhandlare.

När det gäller nytillverkade kolvar, oavsett tillverkningsland, har jag dess bättre bara goda erfarenheter. Puch V3-motor som sitter ibland andra Dakota, har en cylinderdiameter på 38,00 mm från fabrik. Första överdimension är 38,50 mm och därefter 39,00 mm.

Efter borrning och honing av cylinderloppet ska cylindern vara cirka 4 – 5 hundradelar (0,04 – 0,05 mm) större än kolven. Något mindre om motorn har en aluminiumcylinder. Normalt så borrar man cylindern till ”jämnt mått”. Ska man borra till första överdimension så borrar man till exakt 38,50 mm i detta fall. Då ska en kolv till första överdimension hålla en diameter på 38,45 till 38,46 mm vilket förr stod instansat i kolvtoppen. I och med att kolven är något mindre än nominellt mått får man de nödvändiga hundradelarna i kolvspel.

Men idag får man se upp med kolvarnas diameter. En nytillverkad kolv till en cylinder som är borrad till 38,50 mm kan vara märkt med 38,50 på kolvtoppen – alltså lika stor som cylindern vilket skulle innebära nollspel och att motorn skulle skära kort efter start.

Därför ska man alltid mäta upp den nya kolvens diameter och sedan se till att cylindern blir 0,04 – 0,05 mm större – oavsett vad kolven har för mått. Kolvar är inte helt cylindriska och man ska alltid ta reda på dess största diameter och den hittar man långt ner på kolven och i rät vinkel relativt kolvbulten. Ska man lämna in en cylinder på borrning vill firman som gör detta alltid ha en kolv att mäta på.

Jim Lundberg

Ska jag borra eller byta cylindern på min Puch Dakota?
Kolvar är ofta något mindre än det mått som anges på cylindern. Den lilla kolven närmast i bilden är avsedd att sitta i en cylinder med diametern 38,50 mm och är då 38,46 mm för att ge ett kolvspel på 0,04 mm.
Ska jag borra eller byta cylindern på min Puch Dakota?
För att kompensera för värmeutvidgningen, som ju är störst i toppen, är kolvar aningen koniska och har sin största diameter längst ner och vinkelrätt med kolvbulten då kolvar även kan vara aningen ovala för att minska kolvslammer.
Rulla till toppen