Ska jag borra eller byta cylindern på min Puch Dakota?

Puch V3-motor som sitter i bland andra Puch Florida och Puch Dakota. Cylinderdiametern är 38,00 mm som standard.

Ska jag borra eller byta cylindern på min Puch Dakota?

Publicerad

Fråga: Vilket är bäst? Har en Puch Dakota med sliten cylinder. Funderar på att borra originalet till överdimension eller montera ny cylindersats med kolv. Nya delar kommer väl från Kina och kvalitén är väl tveksam.

Är det bättre att borra originalet än att montera ny sats? Har någon jämfört och kan ge råd i frågan? Om man borrar, hur mycket större diameter ska cylindern ha än kolven?

Kenneth Olsson

 

Svar: Jag vet inte hur bra eller dåliga kinesiska puchcylindrar är, men att borra en sliten originalcylinder garanterar ju att man har en väl fungerande originaldel på sin motor. Själva borrningen brukar kosta några hundralappar och har man tillgång till en svarv kan man göra det gratis – eller näst intill. Däremot får man nog räkna med att det blir en kinesisk kolv till den nyborrade cylindern – om man inte hittar en oanvänd originalkolv som ligger hos någon mopedhandlare.

När det gäller nytillverkade kolvar, oavsett tillverkningsland, har jag dess bättre bara goda erfarenheter. Puch V3-motor som sitter ibland andra Dakota, har en cylinderdiameter på 38,00 mm från fabrik. Första överdimension är 38,50 mm och därefter 39,00 mm.

Efter borrning och honing av cylinderloppet ska cylindern vara cirka 4 – 5 hundradelar (0,04 – 0,05 mm) större än kolven. Något mindre om motorn har en aluminiumcylinder. Normalt så borrar man cylindern till "jämnt mått". Ska man borra till första överdimension så borrar man till exakt 38,50 mm i detta fall. Då ska en kolv till första överdimension hålla en diameter på 38,45 till 38,46 mm vilket förr stod instansat i kolvtoppen. I och med att kolven är något mindre än nominellt mått får man de nödvändiga hundradelarna i kolvspel.

Men idag får man se upp med kolvarnas diameter. En nytillverkad kolv till en cylinder som är borrad till 38,50 mm kan vara märkt med 38,50 på kolvtoppen – alltså lika stor som cylindern vilket skulle innebära nollspel och att motorn skulle skära kort efter start.

Därför ska man alltid mäta upp den nya kolvens diameter och sedan se till att cylindern blir 0,04 – 0,05 mm större – oavsett vad kolven har för mått. Kolvar är inte helt cylindriska och man ska alltid ta reda på dess största diameter och den hittar man långt ner på kolven och i rät vinkel relativt kolvbulten. Ska man lämna in en cylinder på borrning vill firman som gör detta alltid ha en kolv att mäta på.

Jim Lundberg

Kolvar är ofta något mindre än det mått som anges på cylindern. Den lilla kolven närmast i bilden är avsedd att sitta i en cylinder med diametern 38,50 mm och är då 38,46 mm för att ge ett kolvspel på 0,04 mm.

För att kompensera för värmeutvidgningen, som ju är störst i toppen, är kolvar aningen koniska och har sin största diameter längst ner och vinkelrätt med kolvbulten då kolvar även kan vara aningen ovala för att minska kolvslammer.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842