Var hittar man roterande filar med små mått?

Roterande filar med 3,2 mm skaft för slipmaskiner av typen Dremel.

Var hittar man roterande filar med små mått?

Publicerad

Fråga: Var kan man få tag i en roterande fil som man kan gå in i cylindern och snygga till kanalerna invändigt. Jag och några till har letat febrilt men misslyckas, tror att den här frågan rann ut lite i sanden som vi säger. Man bör kunna gå in i ett cylinderlopp mini 38 mm. Ska nog se ut som ett kraftigt tandläkarborr, ett sådant har jag, men alldeles för klent, i alla fall det jag har. Det har gått ett tag nu så jag undrar om någon vet var man kan handla dom. Jag är ute för att finputsa ordentligt i cylindern vid kanalernas utflöde i cylindern.

Göran Andersson

 

Svar: Det går att putsa kanalerna med en Dremel och en liten slipskiva bara man ser till att skydda loppet med en tillklippt plåt som man rullat ihop och skjutit in i cylindern eftersom slipskivan gärna vill hoppa ur porten när man arbetar på portens högra sida. Man har då ett hål i plåten som är aningen större än den port man ska bearbeta.

Med en slipskiva kan man alltså bearbeta portarnas samtliga fyra sidor (upp, ner, höger, vänster), men inte på djupet. Ska man ner i botten och in i själva kanalen måste man ha ett smalt slipstift eller roterande fil. Det finns vinkelväxlar till exempelvis Dremel, men jag vet inte hur mycket de bygger på höjden. Eventuellt får man kapa skaftet på stiftet/filen om de ska gå in i cylinderloppet. Kolla med Conrad.se eller ELFA.

Jim Lundberg

Med en slipskiva på maskinen kan man bearbeta alla fyra sidorna på en port i cylindern, men kan kan inte gå på djupet.

Slipstift kan se ut på många sätt.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Låst bakhjul på Puch Maxi

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Svänghjulet får inte röra vid spolarna. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan dem. Frågan är bara om det är svänghjulet eller vevaxeln som är stukad. Ta av hjulet och kolla axeln med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842