Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare?

Fråga: Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare? Är till exempel cylinder och kolv utbytbara mellan motorerna? Enligt vad jag hört köpte Husqvarna till en början in ILO-motorer till sina lättviktare, men gjorde sedan en ”egen” motor, som i praktiken var en exakt kopia av ILO-motorn. Hur mycket av vad jag precis skrev stämmer, och hur mycket av delarna passar i mellan?

Oskar Bäckström

 

Svar: Det stämmer mycket riktigt att Husqvarnas och ILO:s 98-kubiksmotorer har många gemensamma delar som då går att flytta över mellan dessa två fabrikat. Hur många, och vilka delar det är blir lite för stort att ta här, men det är majoriteten av delar som är gemensamma. Om man vänder på det: motorblocken och kåporna är inte samma. Sedan vet jag inte om de passar i alla fall, trots att de ser olika ut.

Hur det gick till med ”kopieringen” vet jag tyvärr inte. Troligtvis hade Husqvarna och ILO någon form av avtal mellan sig då det verkar lite väl fräckt att i princip kopiera någon annans motor mer eller mindre helt. Kolven är i alla fall en av alla delar som man kan byta rakt av mellan Husqvarna och ILO på 98 cc. Cylindrarna har olika artikelnummer och även utseende exteriört. Men om de passar ändå låter jag vara osagt.

Jim Lundberg

 

Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare?
Oavsett om det är ren kopiering eller någon form av licensavtal så är det väldigt många delar som är gemensamma för Husqvarna och ILO. Här är några exempel ur Husqvarnas reservdelslista. Alla delar med artikelnummer som föregås av en asterisk (*) passar i bägge motorerna. Se nedersta textraden.
Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare?
Här ser vi att nästan alla delar i vevmekanismen är gemensamma för bägge motorfabrikaten.
Rulla till toppen