Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare?

Husqvarna och ILO 98-kubiksmotorer - lika som bär? Jo, på insidan.

Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare?

Publicerad

Fråga: Hur lika är Husqvarna och ILO:s 98-kubikare? Är till exempel cylinder och kolv utbytbara mellan motorerna? Enligt vad jag hört köpte Husqvarna till en början in ILO-motorer till sina lättviktare, men gjorde sedan en "egen" motor, som i praktiken var en exakt kopia av ILO-motorn. Hur mycket av vad jag precis skrev stämmer, och hur mycket av delarna passar i mellan?

Oskar Bäckström

 

Svar: Det stämmer mycket riktigt att Husqvarnas och ILO:s 98-kubiksmotorer har många gemensamma delar som då går att flytta över mellan dessa två fabrikat. Hur många, och vilka delar det är blir lite för stort att ta här, men det är majoriteten av delar som är gemensamma. Om man vänder på det: motorblocken och kåporna är inte samma. Sedan vet jag inte om de passar i alla fall, trots att de ser olika ut.

Hur det gick till med "kopieringen" vet jag tyvärr inte. Troligtvis hade Husqvarna och ILO någon form av avtal mellan sig då det verkar lite väl fräckt att i princip kopiera någon annans motor mer eller mindre helt. Kolven är i alla fall en av alla delar som man kan byta rakt av mellan Husqvarna och ILO på 98 cc. Cylindrarna har olika artikelnummer och även utseende exteriört. Men om de passar ändå låter jag vara osagt.

Jim Lundberg

 

Oavsett om det är ren kopiering eller någon form av licensavtal så är det väldigt många delar som är gemensamma för Husqvarna och ILO. Här är några exempel ur Husqvarnas reservdelslista. Alla delar med artikelnummer som föregås av en asterisk (*) passar i bägge motorerna. Se nedersta textraden.

Här ser vi att nästan alla delar i vevmekanismen är gemensamma för bägge motorfabrikaten.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842