Husqvarnamotor som vägrar dela på sig

Husqvarnas tvåväxlade motor som sitter i Novolette.

Husqvarnamotor som vägrar dela på sig

Publicerad

Fråga: Hej! Håller på och renoverar en Husqvarna mopedmotor, 2-växlad, 44 cc, troligen från mitten av 50-talet. Får inte helt isär motorhalvorna. Halvorna börjar släppa någon millimeter runt vevaxeln men sitter helt fast på motorns främre del och undersida, vid växelarmen.

Troligen är det något jag missat... Skall växelarmen vara i neutralläge när man försöker dela på halvorna? Fjädern gör ju att 2:an normalt ligger i. Använder plasthammare men vågar kanske inte slå tillräckligt hårt. Har inte värmt halvorna.

Mats Ohlsson

 

Svar: Jag vet inte exakt vilken motor du avser, men jag har skruvat med ett antal olika husqvarnamotorer (Novolette enväxlad, "Äggmotorn" samt Flintan) och inte upplevt detta. Jag har däremot inte skruvat med den tvåväxlade novolettemotorn (bilden ovan). Men det förekommer att axlarna sitter med hård passning i sina kullager och att dessa lager i sin tur sitter hårt i blocket. Då blir motorn motsträvig när den ska delas på grund av den tajta passningen. Tyska mopedmotorer brukar vara på detta vis.

Men man ska ju ändå vara försiktig när man ska dela något som gör motstånd så inget skadas. Att värma blocket är annars en bra metod då lagren lättare släpper ur sina hål i blocket. Sedan kan man i lugn och ro dra bort lagren från sina axlar med en avdragare när dessa väl är ute.

Någon som vet mer?

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842