Får man byta hela ramen på en moped?

Får man byta hela ramen på en moped?

Publicerad

Fråga: Får man byta hela ramen på en "ovovad" moped typ från 1957?

Johny Olsson

 

Svar: VoV-beteckningen är typbestämning av mopeder som talar om att en moped med beteckningen VoV XXXX har en viss hjuldimension, vikt, motoreffekt samt en massa andra tekniska data. VoV stod för Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen och var den myndighet som hade koll på mopedernas prestanda och tekniska data. Mellan 1952 och 1960 hade man enbart testat och godkänt mopedernas motorer. Sedan ingick hela mopeden dessa beteckningar så att även hjuldimensioner. Antal tänder på drev, storlek på insug och liknande ingick vid typningen av en moped. Detta för att polisen skulle kunna kontrollera om en moped var modifierad för att gå fortare än de lagstadgade 30 km/t i toppfart som de inte fick överskrida (viss tolerans var tillåten).

En moped från 1957 har därför ingen VoV-skylt på ramen, utan här är bara motorn typgodkänd av myndigheterna. Om man nu ska göra en så pass drastisk åtgärd som att byta ramen så är det inga problem ur denna aspekt, men då mopedens identitet sitter i ramnumret så måste man kontakta sitt försäkringsbolag och uppge det nya ramnumret som mopeden får. Att sedan hjul, gaffel, motor med mera kommer från den gamla mopeden är inget som försäkringsbolaget bryr sig om.

Jim Lundberg

VoV-skyltar till olika Nymans/Crescentmopeder.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842