Keramiska kullager i en Husqvarna Flinta?

Fråga: Hejsan! Jag tänkte höra vad du tror om hybridlager (keramisk kula istället för stål) som vevaxellager? Har en flintamotor liggande som ska renoveras och optimeras lite, tänkte om man kan vinna något både på mindre friktion och stryktåligare lager?

Mvh Rikard

 

Svar: Jag har kollat runt lite och svaren jag fått är att det kostar mer än det smakar att stoppa i hybridlager med keramiska kulor. Dessa lager har något lägre friktion och mindre smörjbehov jämfört med traditionella kullager med kulor av stål. Det kan även vara så att hybridlagren inte klarar av chocklaster (slag och stötar) lika bra som traditionella lager.

Men mycket mer än så vet jag inte om dessa hybridlager. Min isracingmoped med Husqvarna Flintamotor byggde jag ihop för över tio år sedan och även om den inte körts så långt i mil räknat så har den i tävlingar gått med ett varvtal på 10 000 varv/min. Ramlagren är vanliga 6202 C3 och de håller fortfarande. Keramiska 6202 med svarta silikon-nitridkulor kan kosta 700 – 800:- styck – att jämföras med ett standard dito av kända fabrikat som kostar 50 – 100:- styck beroende på fabrikat och inköpsställe.

Jim Lundberg

Keramiska kullager i en Husqvarna Flinta?
Isracingflinta. Med standard spårkullager
Rulla till toppen