Keramiska kullager i en Husqvarna Flinta?

Keramiska kullager i en Husqvarna Flinta?

Publicerad

Fråga: Hejsan! Jag tänkte höra vad du tror om hybridlager (keramisk kula istället för stål) som vevaxellager? Har en flintamotor liggande som ska renoveras och optimeras lite, tänkte om man kan vinna något både på mindre friktion och stryktåligare lager?

Mvh Rikard

 

Svar: Jag har kollat runt lite och svaren jag fått är att det kostar mer än det smakar att stoppa i hybridlager med keramiska kulor. Dessa lager har något lägre friktion och mindre smörjbehov jämfört med traditionella kullager med kulor av stål. Det kan även vara så att hybridlagren inte klarar av chocklaster (slag och stötar) lika bra som traditionella lager.

Men mycket mer än så vet jag inte om dessa hybridlager. Min isracingmoped med Husqvarna Flintamotor byggde jag ihop för över tio år sedan och även om den inte körts så långt i mil räknat så har den i tävlingar gått med ett varvtal på 10 000 varv/min. Ramlagren är vanliga 6202 C3 och de håller fortfarande. Keramiska 6202 med svarta silikon-nitridkulor kan kosta 700 – 800:- styck – att jämföras med ett standard dito av kända fabrikat som kostar 50 – 100:- styck beroende på fabrikat och inköpsställe.

Jim Lundberg

Isracingflinta. Med standard spårkullager

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842